Marknadsföra budskap med text istället för banners

Nyligen visade jag på hur IDG:s nya webbplats såg ut med och utan banners. Det är stor skillnad på upplevelse om banners visas eller är dolda och det kan diskuteras hur bra det är att visa på hur du blockerar banners. Men att sopa saken under mattan är inte min melodi. Bättre då att söka finna metoder som är bättre för att marknadsföra ett budskap.

Att skrika högt och länge tenderar att fungera är allmänt känt. Vad som också är allmänt känt är den så kallade annonsblindheten, där besökare ser så mycket annonser överallt att de tenderar att ignorera annonser på nästa webbplats som besökts, på nästa och på nästa. Därför är det relevant att börja arbeta mer med andra annonsformat.

Produkttester
Dessa kan publiceras ofta utan nämnvärd kritik om testet inte är övervägande positivt. Undantaget är test av Apple-produkter där skribenten förväntas hångla med produkten och beskriva alla dessa egenskaper i väldigt bra ordalag. Apples produkter är det inte fel på. Punkt.

Ett produkttest bör vara balanserat. Det ska beskriva egenskaperna, användarvänlighet, användningsområde, fördelar och nackdelar. Det är väldigt enkelt och att gå runt den modellen kan förvirra beökare som förväntar sig saklighet. Saklighet och i viss mån även transparens är två bra saker vid produkttester.

Det här är en annons
Om du är tydlig och transparent så kan du öppet säga att en text är en annonstext. Besökare som får hjälp med sina problem kommer sannolikt att betrakta annonstexten som en hjälpande sådan.

En text som är en annons är dessutom bra eftersom den kan indexeras och bli sökbar. Har du en tidning kan du kombinera vanlig journalistik med annonstexter. Vid interna sökningar och sökningar på t.ex. Google ökar ditt avtryck i resultaten när både ”vanlig” text och annonstext kommer upp i SERPen.

Upplevelsebeskrivningar
En variant på annonstext är att skriva runt en vara eller en tjänst. Det gör att texten smälter samman mer med vanliga texter och du kan måla upp en känsloladdad tillvaro där besökaren kan identifiera sig med produkten utan att produkten nämns mer än i förbigående.


Disclaimer – Inlägget är en teoretisk utläggning baserat på ett icke statistiskt säkerställt underlag och ska inte tas som sanning. Dina förutsättningar i din kontext kan skapa perspektiv som skiljer sig från hur jag ser på detta med att marknadsföra med hjälpt av text, snarare än banners.