SUVTEST: Första intrycket av nya Mercedes GLE med minsta dieselmotorn.
Traditionen trogen körs en pressbil från Mercedes-Benz på vårkanten. Årets bil är sprillans ny för svenska marknaden, helt nya Mercedes-Benz GLE och oj vad härlig den är att köra!
När de första 35 milen var avverkade återstod bara en sak: Köra bilen rakt ner i en grusgrop. Solens mjuka ljus spelade över karossen. Tur att ingen kom förbi och såg fotografen ligga på knä med rumpan i vädret.
Med solen i ryggen kördes bilen upp ur grusgropen, på 21-tumsfälgarna (Pirelli P Zero – bak; 315/40, fram; 275/45). Dynamic Select Offroad aktiverat med tillhörande höjning av karossen. Farten var närmast gångfart och på krönet var det 17% lutning upplyste bilen mig om.
På väg – Dagarna som följde spenderades på lika delar asfalt och grusväg. Det senare för att simulera snö som underlag och för att en vit bil med lera på är en snygg kontrast. Det blev närmare 7 mils körning på kurvig grusväg, något helt annat än att köra med farthållaren inkopplad på breda landsvägar eller i stadstrafik.
Större – Nya GLE är märkbart större än sin föregångare, som var en förfinad ML-klass från 2011. Parkerad intill gamla GLS är det inte många centimeter som skiljer. Ur vissa vinklar ser dock nya GLE mindre ut, bilen var svår att fotografera när målet var att framhäva dess maskulinitet.
Rymlig – Slösaktiga utrymmen i baksätet parat med komfortabel luftfjädring vaggar enkelt små barn till sömns. Få tankar om att något saknas från förarsätet bidrar till att slutbetyget för nya GLE blir högt, mer om det i kommande texter.
Alternativet – När GLE 300d lämnats åter efter en vecka gavs även möjlighet att provköra GLE 450, med rak sexa + EQ-boost dvs 48-voltssystem (mildhybrid). Alla synpunkter om GLE kommer att publiceras fortlöpande på SUVTEST, CARTESTR och YouTube.
Välkommen åter.