Första intrycket – Kia Sorento 2.2 CRDi AWD – Stor familjebil
Kia Sorento testas i skrivande stund, näst efter Mercedes GLC. Sorento är i jämförelse med GLC en mycket större bil och det märks. På bra landsväg är det en fröjd att ratta en Sorento, på kurvig väg saknar vi Mercedes GLC och dess rappa natur.
Den Kia Sorento som Kia Motors Sweden lånat ut till SUVTEST är maxutrustad. Det betyder att bilen rullar på maffiga 19-tumsfälgar, att det är läderklädsel, att panoramasoltaket är på plats (det sträcker sig hela vägen till tredje sätesraden). Ja, tre rader. Den här bilen har ett par extra nödsäten längst bak. Med all utrustning kommer även en rad säkerhetsdetaljer såsom blind-spot-alert och lane-departure-warning.
Första milen som avverkades med Kia var 20 till antalet, på motorväg. Efter att ha kört en GLC i mer än 100 mil hela veckan var det som att kliva in i en buss. Enorm vindruta, smal ratt och groteskt stora knappar samt vred. Detta tillsammans med en väghållning som påminner mer om USA än Tyskland så att säga. Kia Sorento är dock en härlig bil att köra när det väl vant dig vid måtten, särskilt på långa sträckor där du kan luta dig tillbaka i stolen och njuta av utsikten.
Där Mercedes GLC kom att bli den kompetenta körmaskinen kom Kia Sorento att bli familjebilen. Bägge SUV:ar kommer att omskrivas här på SUVTEST under december månad tillsammans med bilder samt videoklipp på CarTestr-kanalen.