Det är dags för biltillverkarna att bygga billiga laddhybrider med lång räckvidd
Att laddhybrider är i ropet nu har gått få förbi. Artiklarna om Toyota RAV4 Hybrid som publicerades runt jul/nyår 2017/2017 har på SUVTEST fått en rejäl skörd med besökare. Att köra smart är framtiden. Smart för plånboken och smart för att du kan köra en säker, komfortabel och rymlig bil utan att betala extra för bränsleförbrukningen.
Har du aldrig kört en laddhybrid är det verkligen dags att du gör det. Det är riktigt spännande att glida iväg nästan ljudlöst. Det enda du hör är ett svagt vinande ljud och ljudet från däcken. Fast när du kört en liten bit är batteriet slut och du kör en vanlig bensinbil.
Detta måste biltillverkarna råda bot på. Och de måste göra det genom att bygga bilar som inte kostar långt över en halv miljon kronor. Många vill köra miljövänligt men har inte råd med en renodlad elbil som har lång räckvidd. Istället är det en laddhybrid som inhandlas och i det segmentet händer det verkligen intressanta saker.
Mercedes-Benz testkörde nyligen sin nya EQC i smällkalla Arjeplog. Bilen är en GLC-SUV som sägs ha en räckvidd på upp till 500 km och som inte kommer att kosta mycket mer än en vanlig GLC. Om det med det menas en instegsmodell av GLC eller toppversionerna GLC 63/63 S framgår inte. Fast det troliga är nog att bilen kommer att kosta 400-500 000 kr. Prestanda i par med GLC 43, noll till hundra på ca 5 sekunder. Torde vara tillräckligt för de allra flesta.