BJÖRN: Motor & Bilar

12+ års motorbloggande inkl. allt content från SUVTEST.se och CARTESTR.com


När det är dags att byta bil kommer många bilägare att köpa samma märke igen. En del byter bil och byter samtidigt bilmärke eftersom de vill prova något nytt. Somliga byter inte bara bil, bilmärke utan även biltyp. Här ska du få lära dig varför du ska välja en SUV.

1) SUV:ar är generellt sett säkra att krocka med
Undvik lågprismärkena och du kommer att finna många modeller med fem stjärnor i krocktesterna hos Euro NCAP. Toyota RAV4 av 2013 års modell eller senare har t.ex. fem stjärnor. Före 2009 har samma SUV-modell bara fyra stjärnor. Gör en sökning efter din bilmodell på www.euroncap.com/sv

För dig som vill vara på den säkra sidan, välj en stor-SUV. Här talar vi Volvo XC90, Audi Q7, BMW X5 och liknande. För dig som bara tänkt krocka med mindre bilar rekommenderas amerikanska bamse-SUV:ar såsom Ford Expedition, Chevrolet Tahoe och Lincoln Navigator. De senare är dock tämligen törstiga på bensin och aningen svåra att parkera inom det svenska vägnätet. Fast du åker skönt och få andra bilister har en större bil än dig. Kungligt!

2) Du sitter högre upp än i personbilar
De senaste årens kompakt-SUV:ar bjuder på en smärre höjning av din sittposition jämfört med en vanlig personbil. Om du köper en stor-SUV eller en bamse-SUV kommer du upp mer än de få centimeter som kompakt-SUV:arna ger dig.

En stor fördel med att sitta högre är att du kan se ovanför många andra bilar. Det är guld värt på parkeringsplatsen utanför stormarknaden en lördag. Även på landsväg är det bra att kunna se långt. Det känns dessutom väldigt bra att sitta en bit upp. Alla som varit med om en sidokrock förstår detta.

Den största fördelen med att köpa en kompakt-SUV eller rent av en mini-SUV är att in- och utsteget blir lättare. Kombinera det med skinnklädsel och även personer med dåliga knän kommer att ha lätt att förflytta sig in och ut ur bilen.

3) Bilen är mer användbar än en vanlig personbil
Om du inte köper en fejk-SUV så kan du använda din bil som dragbil för hästsläp, husvagn och vanligt släp. Bilens förbättrade markfrigång och grövre däck gör att du kan köra fram till stallet, ut i skogen med husvagnen och backa fram till sommarstuga med släpet även om underlaget inte alltid är optimalt. Köper du en stor SUV får du bra med plats för 5 resande samtidigt som lastutrymmet sväljer det du vill transportera.

4) Du behöver köra i centrala Stockholm på vintern?
Snöröjningen i svenska storstäder har år efter år varit allt annat än bra. Eller så bor du på landsbygden och uppskattar möjligheten att ta dig till jobbet utan att behöva ploga grusvägen först. Du är rent av jägare och vill ta dig så nära terrängen det bara går? Så länge du inte väljer en mini-SUV går detta alldeles utmärkt med de flesta SUV:ar, det är mest en fråga om hur mycket du vågar testa bilen och hur du ska göra för att komma loss när du fastnat. Om du kan undvika att köra fast tack vare att du kör en SUV med AWD så måste det vara smartast.

5) Du vill ha en miljövänlig bil
Lexus var tidiga med hybridteknik i sin SUV och idag erbjuder t.o.m. Porsche en hybridmotor i sin stora Cayenne och Mercedes har flertalet SUV:ar med e-teknik parat med vanliga motorer.

Tiderna förändras och om du går ner i storlekarna finns det eller som kommer det snart mellanklass-SUV:ar med teknik som förr var exklusivt för konceptbilar.

Köper du en crossover finns det små bensinare som i Nissan Qashqai och väjer du en Mitsubishi Outlander finns den idag med hybridteknik.

Begagnad Kia Sorento

Ska du köpa en begagnad Kia Sorento hittar du 6 saker här som du kanske inte kände till om Kia Sorento som begagnad? Hade du t.ex. kolla på att framdörrarna kan kärva och inte gå att öppna? Fortsätt läsa och lär dig mer!

Vickande framstol

Flera Sorento-ägare vittnar om att förarstolen på Kia Sorento tenderar att börja vicka. Har du garanti kvar ska det gå att få det åtgärdat utan kostnad. Har du inte garanti kan det kosta många sköna tusenlappar att byta underredet eller de delar av förarstolen som berörs. Detta problem uppstår generellt på förarstolar som är elektriskt inställbara.

Backkamera, lång leveranstid

Om din backkamera går sönder kan det hända att leveranstiden för att få hem en ny backkamera är väldigt lång. Somliga Kia-ägare vittnar om att leveranstiden kan vara flera månader lång.

Läs mer

mercedes-gls-test-sennbrink

Mercedes GLS 350d kom att bli den absolut dyraste bil jag någonsin kört. Testbilen var rejält extrautrustad och nybilspriset var 1 076 900, alltså knappt 1,1 miljon kronor. För mig var detta belöningen efter 2,5 års hårt arbete med SUV-sajten.

Första intrycket: En massiv SUV. Lite mindre än vad jag föreställt mig. Fast inte liten. Förvånansvärt lättkörd trots storleken. Härligt bottendrag i dieselsexan.

Jag började med att köra genom några bostadsområden i nordöstra Stockholm. Körde genom Djursholm och upp mot Täby, innan färden gick västerut mot Västerås.

Den här testet var lite kortare än tidigare biltester. Jag hade tidigare fått låna bilar i en vecka, nu hade jag fem dagar med GLS och bortom det väntade fem dagar med GLE 400 Coupé. Därför blev första dagen även en testdag och inte bara en transport från Stockholm till Örebro.

En stor SUV som GLS faktiskt är tyckte jag krävde vardagligt testande. Med det menar jag att jag körde bilen som att jag ägde den. Vi var till soptippen, vi körde till IKEA och vi åkte på långresa till Tranås (40 mil tur och retur).

Den sista dagen med Mercedes GLS 350d innebar en resa till Stockholm. Där lämnade jag in nycklarna och fick ett knippe tillbaka. För på parkeringen runt hörnet stod Mercedes GLE 400 Coupé och väntade på mig!

Mercedes-Benz GLE 400 Coupé – Sport Plus aktiverat. V6-biturbomotorn knappt hörbar på tomgång. Sista rödljuset ut ur stan. Varvar motorn för att det låter så gött. Det slår om till grönt…

Högerfoten planteras mot golvet och pjäsen attackerar asfalten. Full fart mot friheten. De 275 breda 20-tumsdäcken greppar direkt. Varken ESP eller hjulspinn bromsar accelerationen mot 100. Det tar bara sex sekunder innan vi når dit.

Jämfört med Volkswagen Golf GTI (som gör samma hastighetsökning på samma tid) känns det här som att sitta hemma i soffan. Det är så ombonat att snabba accelerationer sker utan att du känner det. Det är dock inte fråga om någon magisk bil, bara att det inte känns lika mycket som i en mindre bil. Polerad körglädje.

Det är först när det börjar svänga ordentligt som du förstår att inte ens Mercedes kan trolla bort vikten. Du kan göra ett försök att hänga på en bil med mindre motor. Troligen så blir du avhängd redan i andra böjen eller så får du stifta bekantskap med dikeskanten. Jag blev frånåkt av en Volvo V70…

Läs mer

Första 20 milen med coupé-SUV:en körda. Stockholm-Örebro med avstickare till Västerås och Köping. Jämfört med den GLS som jag lämnade åter till Mercedes i Akalla på fredagen är GLE Coupé en sportbil.

Noll till 100 km/h kan avverkas på ca 6 sekunder. Det är i par med vad t.ex. nyaste VW Golf GTI mäktar med. Det är alltså inga problem att komma först ut ur startblocken vid rödljusen.

Motorn är en bensinare, treliters V6 biturbo som ger 333 hk/480 Nm. Räkna med upp till 13 liter per 100 km om du har tung högerfot.

Utrymmesmässigt som en vanlig GLE i framsätet. Det sluttande taket inverkar mindre på baksätet än vad man kan tro. Det är i lastutrymmet som du märker av taklinjen. Det är en hög lasttröskel och svårt att nå längst in även när du är 190 cm lång.

På vägen går det stabilt i alla lagliga hastigheter. Om du kör på dåliga vägar med sportläget inkopplat blir bilen väldigt hård. Samtidigt går det inte att trolla bort vikten, det blir aldrig som att köra en vanlig E-klass, GLE understyr duktigt vid forcerad körning. Fast det låter gött ur avgaspiporna när du ger på lite.

Läs hela del 1 och del 2 av hela SUV-testet!