BJÖRN: Motor & Bilar

12+ års motorbloggande inkl. allt content från SUVTEST.se och CARTESTR.com


Vår T4:a tillverkades i november 2000. Det är drygt 18 år sen nu. Bilen är med andra ord gammal och därmed inte alltid en fröjd att köra med. Fast på långkörning är den helt okej. Läs om hur det känns att köra en VW T4 Caravelle från Nora till Västervik för några dagars semester med barnen.

Läs mer
Dark blue VW Caravelle parked next to white and blue house

Familjebuss är sprunget ur flera års test och provkörning av bilar för publicering i CarTestr-tjänsten SUVTEST. Med den introduktion till biltest kommer här ett ”test” av vår familjebuss. Välkommen att läsa och lära dig saker om en begagnad Volkswagen Caravelle.

Caravelle är en bilmodell som funnits sen 1980, enligt Wikipedia en modell baserad på VW Transporter, även om VW Transporter idag inte är samma bil som en Caravelle.

En VW Transport med tre sätesrader kallas idag för Shuttle. Därtill finns Caravelle och Multivan. Min erfarenhet av Shuttle och Caravelle säger att en Shuttle är en snikversion av Caravelle, att Shuttle är som en Transporter (med skåp) och hjälpligt förbättrad för att tilltala de med ett behov av att transportera människor, utan komforten som kommer i en Caravelle eller Multivan. Mängden ljudisolering är märkbart mindre i en Shuttle än i en Caravelle, iallafall i T5-modellen.

Den Caravelle som testats här är av 2000 års modell. Bilen är tillverkad i november 2000 och vissa webbtjänster listar bilen som 2001 års modell. På registreringsbeviset står det dock år 2000.

Läs mer

På vintern kör vi som bekant med dubbdäck eller iallafall vinterdäck. Det påverkar förbrukningen uppåt.

På vintern är det kallt utomhus. Att starta en bil när det är kallt är sämre för förbrukningen. Än om det är varmt utomhus.

På vintern bidrar fartvinden till att göra det ännu kallare utomhus. Det blåser massor av kall luft rakt in på motorn.

Läs mer
SUV-omdöme: Toyota RAV4 2019+

En ny generation RAV4 har presenterats (våren 2018) och den här nya modellen är ett stort steg framåt för Toyotas storsäljare. Ett helt nytt utseende, en uppdaterad interiör, flera säkerhetsfunktioner som standard, ny inredning och såklart hybridmotorn under huven. Fortsätt läsa SUVTEST:s presentation av SUV-modellen Toyota RAV4 2019.

På SUVTEST har du det senaste året kunna läsa flertalet artiklar om utgående modell av RAV4. En demobil 2013 och en (privatägd) hybrid har 2017+2018 gjorts tillgänglig för undertecknad, den senare från sprillans ny tills när bilen i fråga rullat närmare 1000 mil. Totalt har 500 mils egen körning legat till grund för texterna av

Nya (2019+) Toyota RAV4 är kortare, bredare och högre än utgående modell. Men hjulbasen är längre vilket gett mer utrymme invändigt. Markfrigången är märkbart högre än tidigare, från ca 15,5 cm till ca 21,8 cm. Samtidigt har angreppsvinkeln försämrats till 19 grader, bak oförändrat 22 grader.

Läs mer
Mercedes-AMG GLC 63S

Merca är för många ett lyxbilsmärke. Många har samtidigt valt att köpa och äga Mercor. Även de som inte är stormrika utan för att Merca kan vara en bra investering och för att de som uppskattar bilkörning också uppskattar Mercedes. Jag har aldrig ägt en egen Mercedes, däremot har jag lånat och kört flertalet modeller samt i flera år haft Mercedes som arbetsplats under åren som taxi- och färdtjänstchaufför.

Du som kom direkt till det här blogginlägget om Björn Sennbrinks erfarenheter av att köra Mercedes-Benz kan läsa del 1 på den här länken:

https://bjornsennbrink.se/jag-har-kort-sa-manga-mercedes-benz,-del-1-av-2/

Det skulle ta många år efter det att min dåvarande chef lånat ut bilar (ML 430, 600 SEL, 300 SD m.fl.) till mig innan jag fick tillfälle att köra en Merca igen. Det var första efter att mitt bilbloggande utvecklats till testkörning för Facit.com och senare utveckling av SUVTEST (som jag har kvar än idag) som jag fick ratta Mercedes på nytt.

Läs mer