Fyra verktyg som gör dig till en bättre marknadsförare av innehåll
Det finns en uppsjö med intressanta och användbara verktyg för dig som arbetar med innehållsmarknadsföring. Ett verktyg för samordning är Uberflip.
Uberflip handlar inte om att välta Uber-bilar utan är ett verktyg där du skapar en hubb, en plats på webben som samlar allt innehåll som du distribuerat via bloggar och kanaler inom social media.
Uberflip ger dig en fjorton dagar lång testperiod innan du måste betala för att fortsätta använda tjänsten. För knappt 200 dollar per månad får du standardpaketet. Det är en hel del pengar men så får du också ett eget social media room.
Du betalar för funktionerna och du betalar även för affärsnyttan. Uberflip har funktioner där du kan addera CTA:s (Call to Actions) och koppla det vidare till t.ex. MailChimp för att ta tillvara på leads osv. Om det enbart är samordning av distributionen du söker är Buffer ett bättre alternativ och precis som med Buffer så blir Uberflip bättre om du lägger till fler kanaler.
Bloggtorka….när det låser sig
Du har inte en susning om vad du ska skriva. Bloggtorka drabbar alla skribenter. De som säger annorlunda ljuger. Writer´s block heter det på engelska.
Att inte veta vad som ska författas och samtidigt känna pressen på att leverera kan leda till en blockering. Det bästa sättet är att börja skriva. Vad som helst. Om du behöver hjälp på vägen t.ex. hjälp med att finna en titel så finns tjänsten Content Idea Generator. Jag matade in ”svensson” som bloggämne och fick flera bra förslag:
- The 12 Biggest Svensson Blunders
- 11 BS Facts About Svenssons Everyone Thinks Are True
- Why Svenssons are Killing You
Om du är lagd åt det vetenskapliga hållet är Google Scholar en utmärkt källa. Förutom att du hittar mycket bra innehåll att bygga vidare på så kan du referera till en forskningskälla. Att skriva ”en rapport visar” i din text skänker den senare en helt annan tyngd än om du skriver ”jo alltså jag hörde på bussen hem att…”