Första intrycket: Mercedes GLE 400 Coupé – Känns mindre än vad den är
Första 20 milen med coupé-SUV:en körda. Stockholm-Örebro med avstickare till Västerås och Köping. Jämfört med den GLS som jag lämnade åter till Mercedes i Akalla på fredagen är GLE Coupé en sportbil.
Noll till 100 km/h kan avverkas på ca 6 sekunder. Det är i par med vad t.ex. nyaste VW Golf GTI mäktar med. Det är alltså inga problem att komma först ut ur startblocken vid rödljusen.
Motorn är en bensinare, treliters V6 biturbo som ger 333 hk/480 Nm. Räkna med upp till 13 liter per 100 km om du har tung högerfot.
Utrymmesmässigt som en vanlig GLE i framsätet. Det sluttande taket inverkar mindre på baksätet än vad man kan tro. Det är i lastutrymmet som du märker av taklinjen. Det är en hög lasttröskel och svårt att nå längst in även när du är 190 cm lång.
På vägen går det stabilt i alla lagliga hastigheter. Om du kör på dåliga vägar med sportläget inkopplat blir bilen väldigt hård. Samtidigt går det inte att trolla bort vikten, det blir aldrig som att köra en vanlig E-klass, GLE understyr duktigt vid forcerad körning. Fast det låter gött ur avgaspiporna när du ger på lite.