BJÖRN: Motor & Bilar

12+ års motorbloggande inkl. allt content från SUVTEST.se och CARTESTR.com


Mercedes-AMG GLC 63S

Förra året rattade jag GLC 43 och tyckte då att det var den värsta SUV:en. Rapp V6-biturbo i en relativt rymlig kaross och dessutom välbalanserad vilket gjorde den väldigt kompetent på mindre vägar. Härligt, skärande avgasljud och numer obligatoriskt knatter ur piporna vid upp- och nedväxlingar. Fast det är ingenting i jämförelse med GLC 63S…

Mercedes-AMG GLC 63S är ett urstarkt monster. Det finns inga svenska vägar som räcker till för att uppleva all kraft till fullo. Explosiv acceleration är nästan ett under statement.

Här är det fråga om en SUV med äkta sportbilsprestanda. GLC 63S är snabbare 0-100 än Ferrari F40. Den är några hundradelar långsammare än Ferrari F50. Den är snabbare än Porsche Cayman GT4, Porsche Macan Turbo och Ford Focus RS. GLC 63S har prestanda i par med en tidig Lamborghini Diablo!

Läs mer

Mercedes-AMG GLC 63S

Våren 2017 hade jag Mercedes-AMG GLC 43 i en vecka. Det var och är en riktigt snabb SUV med plats för fem resande och lite bagage. Våren 2018 hade jag den värsta Mercedes GLC du kan köpa för pengar idag: 63S.

Mercedes-AMG GLC 63S lånades ut till mig av Mercedes-Benz Sverige. Det var en pressbil, en bil för motorjournalister och motorskribenter (jag) att låna, köra, testa och använda någorlunda fritt under en begränsad tidsperiod. För egen del hade jag bilen i 7 dygn.

Noll till 100 km/h på 3,8 sekunder är helt makalöst i en SUV. Det är några hundradelar långsammare än Ferrari F50! Och lika snabbt som en tidig Lamborghini Diablo. Och snabbare än Porsche Cayman GT4. Och snabbare än nya Ford Focus RS.

Läs mer
40% högre förbrukning än marknadsfört Toyota RAV4 Hybrid

En styck Toyota RAV4 Hybrid har det senaste kvartalet körts mer än 800 mil. Varje gång en sträcka om ca 16 mil på mindre landsväg (50-80 km/h) och 30-40 mil motorväg samt en handfull mil i Stockholm med några mils undantag (mycket små vägar).

Förbrukningen på den senaste körningen (Örebro-Stockholm-Örebro) kröp ned under 7 liter per 100 km. Det förvånade mig eftersom det tidigare gånger varit mycket svårt att komma under den gränsen. För att inte tala om halvlitern per mil som Toyota marknadsför att bilen ska dricka…

För att komma ner i relativt låga 7 liter per 100 km skedde all körning med Eco-läget aktiverat. På ca 80% av sträckorna användes den adaptiva farthållaren.

Läs mer

Mercedes-Benz EQC

Att laddhybrider är i ropet nu har gått få förbi. Artiklarna om Toyota RAV4 Hybrid som publicerades runt jul/nyår 2017/2017 har på SUVTEST fått en rejäl skörd med besökare. Att köra smart är framtiden. Smart för plånboken och smart för att du kan köra en säker, komfortabel och rymlig bil utan att betala extra för bränsleförbrukningen.

Har du aldrig kört en laddhybrid är det verkligen dags att du gör det. Det är riktigt spännande att glida iväg nästan ljudlöst. Det enda du hör är ett svagt vinande ljud och ljudet från däcken. Fast när du kört en liten bit är batteriet slut och du kör en vanlig bensinbil.

Detta måste biltillverkarna råda bot på. Och de måste göra det genom att bygga bilar som inte kostar långt över en halv miljon kronor. Många vill köra miljövänligt men har inte råd med en renodlad elbil som har lång räckvidd. Istället är det en laddhybrid som inhandlas och i det segmentet händer det verkligen intressanta saker.

Mercedes-Benz testkörde nyligen sin nya EQC i smällkalla Arjeplog. Bilen är en GLC-SUV som sägs ha en räckvidd på upp till 500 km och som inte kommer att kosta mycket mer än en vanlig GLC. Om det med det menas en instegsmodell av GLC eller toppversionerna GLC 63/63 S framgår inte. Fast det troliga är nog att bilen kommer att kosta 400-500 000 kr. Prestanda i par med GLC 43, noll till hundra på ca 5 sekunder. Torde vara tillräckligt för de allra flesta.

250 mil senare - Bensinförbrukningen hos Toyota RAV4 Hybrid

RAV4 Hybrid marknadsförs som bränslesnål. Toyota säger själva att förbrukningen ska ligga på en halvliter per mil eller från 4,9 liter per 100 km. Den knappa halvlitern per mil är mycket långt från vad SUVTEST sett ske efter 250 mils vardagskörning. Samma upplevelse intygas av två läsare, som köpt varsin RAV4 Hybrid och upplever samma sak som undertecknad.

2017/2018 års Toyota RAV4 Hybrid har nu (feb. 2018) körts i ca 250 mil, ett rejält test med andra ord som gjorts möjligt genom att bilen körts i tjänsten flera gånger för långkörning, mestadels på E18 från Örebro och Stockholm samt vice versa + flera dussin mils körning på smala och krokiga landsvägar samt en gnutta mils körning i centrala Stockholm.

Hybrid-driften är mysig men tyvärr inte tillräcklig för att hålla nere bensinförbrukningen. Även när du kör extremt lugnt och smyger igång i korsningar ska du vara glad om du kan köra på el mer än någon kilometer.

Fast å andra sidan kommer du vilja köra med elmotorerna och det går med lite övning att köra lugnare (ja, det går faktiskt att lära sig det) och använda bromsen helt lätt för att ge lite extra laddning av batterierna.

Även på landsväg, när det är plant och du kör 80-90 km/h går det att se hur EV-driften tar över, om än bara för några sekunder. EV-läget aktiveras även snabbt om du motorbromsar i branta nedförsbackar.

Men trots mjuk körning, farthållare, mycket motorbroms och få omkörningar har förbrukningen efter 250 mil inte hamnat under 7.5 liter per 100 km. Då har bilen körts i motorvägshastigheter när det varit -10 till 5 grader utomhus.

Det är en acceptabel förbrukning med tanke på bilens storlek. Men det är oacceptabelt när vi jämför detta med vad reklamen säger. Äger du en RAV4 Hybrid? Maila gärna till hello@bjornsennbrink.se och berätta om hur mycket bensin din bil drar.

RAV4 Hybrid-ägare berättar:

En ägare av en RAV4 Hybrid av 2017 års modell som gått 4200 mil hörde i januari 2019 av sig till SUVTEST. Bilen i fråga körs varje dag mellan Värmdö och Huddinge samt hel del ut i skog och natur på fritiden. Bilen har även körts en del längre sträckor; Värmdö-Hudviksvall, ca 40 mil enkel resa. Förbrukningen sommartid ligger på mellan 0,65 och 0,78 vid arbetspendlingen. På vintern är förbrukningen 0,78-0,9 liter per mil på samma sträcka. Vid långkörning i tempo som andra bilister; 0,8-0,9 liter per mil. Bilägaren överväger att gå tillbaka till Mercedes 220 diesel som snittar 0,48 l/mil.

En ägare av en helt ny RAV4 Hybrid med knappt 270 mil körda hörde i december 2018 av sig till SUVTEST. Bilägaren tycker inte att det är acceptabelt att en bil som marknadsförs dra 0,54 l/mil blandad körning i verkligheten drar 0,84 liter per mil. Ägaren är inte alls nöjd och vill reklamera bilen eftersom han köpte den med avsikten att köra en bil som drar mindre bränsle.