Testkörd: BMW X3 xDrive 35d
BMW X3 xDrive 35d är en mycket kompetent SUV, eller SAV på BMW-språk, som jag haft förmånen att ratta i en vecka. När det här publiceras är jag på väg till Stockholm för att lämna in bilen på BMW:s huvudkontor i Sollentuna.
Det är med blandade känslor som jag lämnar tillbaka X3:an som under en vecka bjudit på massor av körglädje, nytta och äventyr. Första natten med BMW:n drömde jag om Toyota RAV4 och det är väl talande för hur jag kände inför X3:an inledningsvis.
Toyotan må ha haft mycket sämre teknik men uppförandet på vägen i kombination med sina utrymmen har iallafall fått mig att tycka väldigt mycket om nya RAV4. X3:an var genomgående trängre invändigt än RAV4 men levererade dock något som RAV4 inte bjöd på: Sportbilsprestanda.
Noll till 120 km/h på 8,2 sekunder känns vill jag lova. Första gången stramade det i tinningarna och jag tappade nästan ratten. Min syster fick känna på motorns kraft och hon sa att det pirrade i fötterna efteråt. Det är ett bra betyg. Visst, det finns bilar som är snabbare än så men det här är en stor SUV, inte en strömlinjeformad personbil.
Om bilen går snabbt framåt så är det inget jämfört med hur snabbt det går att få hejd på X3:an. Jag testade (såklart) att nästan nita från 110 km/h och det kändes som att pannloben var på väg ut ner genom näsborrarna. Det liksom vred till i huvudet på samma sätt som vid fullgasacceleration från stillastående. Det är betryggande att veta skulle bromsarna behöva användas i en nödsituation.
Motorn i 35d är något som jag hoppas att du också får uppleva minst en gång i livet. En rak sexa på tre liter med 313 hk och 630 Nm, som under min veckas hårda testkörning aldrig drog över 0,9 liter per mil. Specifikationen säger att den ska dra 0,6 men då får du nog köra med ECO PRO inkopplat och hur kul är det?
Bilen har alltså varit fantastisk på många sätt och vis. Jag har inte dragit släp eller kört i grov terräng men som landsvägslokomotiv har den fungerat kanon. Massor av kraft i alla lägen, portionerad via en åttastegad sportlåda ner i asfalten. 40/45-profil på däcken gjorde att det skakade om ibland men väl uppe i högre hastigheter var det tacksamt att ha ett sportchassi, något som kunde göras än hårdare genom att koppla in Sport-läget (Dynamic Damping Control).
Med sportläget inkopplad var det fantastiskt hur snabbt lådan växlade. Vid rödljusen tog det bara ett par sekunder att gasa upp till 50 km/h. På genomfartslederna samma sak, noll till 70 km/h gick på knappt en handfull sekunder. Det var en makalös känsla att bara sugas iväg sådär, utan hjulspinn, med full kontroll och stabilitet. Även genom vattenpölar:
Det är också en speciell känsla att köra en så pass dyr bil (och ha den parkerad utomhus om natten). Grundpriset för en BMW X3 xDrive 35d är strax över en halv miljon kronor (538,000) och den maxutrustade bilen som jag hade till låns kostade en tre-kvarts miljon kronor.