Vi köpte första 7-sitsiga vi såg på Blocket
Vår familjebuss har tjänat sitt syfte i tre år. Nu i slutet av 2020 har behoven förändrats. Vi har köpt en andra bil, som ska bli förstabilen, när dagens förstabil har sålts till förmån för en andrabil. Många timmars letande och funderande är bakom oss. Det blev till slut ett köp av en privat ägare, en riktig märkesfantast som (tror vi) har tagit väl hand om bilen (som vi köpt).
Bilen vi har köpt har en dundersnål dieselspis, en manuell växellåda utan koppling (automat), en växelförare som står upp bakom/framför ratten, ett fixerat rattnav, halkig skinnklädsel, panoramavindruta och panoramatak, tonade rutor, DVD-spelare med skärmar, sju sittplatser och ett namn efter en spansk konstnär.
För egen del så var det två subtila ”tecken” med den här bilen som gjorde jag ville köpa den. Dels att regnumret börjar på KLF och dels för att ägarens gårdsnummer var 404. Kan inte bli bättre. KLF (The Justified Ancients of Mu Mu) var favoritbandet sent 1980-tal/1990-tal. Du har säkert hört 3 am eternal och Last train to trancentral. 404:a är för en webbnörd synonymt med en återvändsgränd. Kanske lite knas att se något positivt med det. Men så kändes det och nu har vi köpt bilen.

Vi köpte en 2008 års modell av Citroen C4 Grand Picasso 2.0 HDi i Exclusive-utförande. Vi övervägde en systerbil, Peugeot 5008 med 1,6-litersdieseln, för mer än dubbelt så mycket pengar. Mest för att det var en nyare årsmodell och hade rullat kortare sträcka. Nu blev det istället en kompromiss men i gengäld inte lika mycket pengar satsade. För om man ska tro belackarna så kommer vi att behöva pengar i framtiden för att hålla bilen rullande.
Det som talade för just detta exemplar var att ägaren hade köpt en nyare C4 Picasso, att han tänkte köpa en Citroen C3 nu och för att bilen gick igenom besiktningen utan anmärkning i november 2020. Den låga förbrukningen jämfört med hur mycket en Caravelle drar i bensin vintertid var också ett starkt köpargument.
Skatten är densamma, faktiskt lite högre, men inte så blodigt som hos en Caravelle TDI eller som den hos många andra kandidater. Möjligen att vi på sikt finner att en bensindriven bil är bättre ekonomiskt. Då är vi iallafall i ett lite bättre förhandlingsläge gentemot bilhandlare, som inte ville ta i vår 20-åriga Caravelle ens med tång – den är till salu såld.
Fler argument för att köpa just detta exemplar: Kamrem bytt, vattenpump bytt, bälgarna till luftfjädringen utbytta, servad enligt bok (en gång per år sen ny), ny drivaxel höger fram, glappande elkontakt åtgärdad. Att AC:n inte kyler är ingen katastrof just nu och ägaren hade dessutom koll på original reservdel samt vad en verkstad torde vilja ha betalt för att byta.