Förändring kan upplevas som ett hot mot invanda strukturer och ditt sätt att leva. Att lagom till jul (2019) få höra om att det i framtiden inte kommer att finnas bensin att köpa, kan upplevas som skrämmande. Särskilt om man förlitar sig på en bensinbil eller dieselbil för att klara vardagen och det inte finns pengar i madrassen för att köpa en elbil. Fast om någon bett dig för 10-20 år sen berätta om att nästan alla biltillverkare skulle ha mer eller mindre färdiga bilar som kan laddas hemma, då hade du förmodligen skrattat?

Regeringen tillsätter en utredning som ska ge förslag på hur ett förbud mot försäljning av nya bensin- och dieseldrivna bilar ska genomföras samt när fossila drivmedel ska ha fasats ut.

Källa

Det går bra att lägga förslag, det går rent av att komma med lagstiftning i Sverige. Men två stenhårda käppar i hjulet stavas EU och USD. Om du är ett oljebolag som tjänar grova pengar på att sälja bensin och diesel till svenskarna, hur skulle du agera om en marknadsandel riskerade att försvinna?

En sanning är dock, oavsett miljöpåverkan och inverkan på oljebolagens ekonomi, att bensin och diesel som förbränns orsakar utsläpp som är hälsovådliga. Det finns inget tufft, fränt eller ballt med att köra en bil som har en förbränningsmotor när det leder till att människor dör i förtid eftersom de blir förgiftade. Det senare sker dock så långsamt att fler faktorer än luften de andas kan påverka när de dör. Men flera av världens stora städer plågas dagligen av alla utsläpp, det går inte att sticka under stolen med.

Forskare världen över har dessutom sett kopplingar mellan giftig utomhusluft och hjärtattacker, stroke, cancer och demens:

  • Om du får välja: Leva utan hjärtattack, stroke, cancer och demens, eller leva med risken av drabbas av det bara för att du inte vill sluta köra en bensin- eller dieseldriven bil, vad väljer du?
  • En person med en sund inställning till sitt eget och andras välmående under hela livet väljer om möjligt att ge upp bensin och diesel.
  • Fast att du, dina kollegor, dina grannar och din familj omedelbart rusar till bilhandlaren för att köpa en elbil är inte lösningen. Elbilar innebär fortsatt förbrukning av jordens resurser.

Det bästa vore om du började med att minska andelen resor med bilen du redan äger. Elbilar är idag svindyra om du jämför med en bensin- eller dieselbilar. Ja, skatten är högre nu, i Sverige, för vissa nya bilar som inte är hybrider eller rena elbilar. Ja, hybrider säljer som aldrig förr (lätt att se ökningar när du började på noll). Ja, det finns relativt prisvärda elbilar att köpa. Ja, det är lägre kostnader, just nu, att köra en elbil om du struntar i totalkostnaden (som någon annan får betala).

Elbilar förespråkas av många som lösningen som transportsektorn inkl. privatbilismen bör eftersträva. Motorerna är mer effektiva, utsläppen lokalt är lägre och ur ett globalt perspektiv kan en stor andel elbilar minska utsläppen från den så bespottade transportsektorn. Men du kommer inte ifrån att elen måste produceras. Vilket den görs idag. Genom att bränna olja. Stängningen av Ringhals någon?

Vidare är elbilar tyngre än “vanliga” bilar vilket leder till ökade utsläpp från däcken, bromsarna och mängden damm som blåses upp från vägarna:

The UK government estimates two thirds of car particulate pollution arises from tire, brake and road dust. Since electric cars are heavier on average, they could produce more of this type of pollution than traditional vehicles. 

Källa

Men. Och det är ett stort men: Om det inte skedde politisk påtryckning, om Greta inte bidrog till en ökad medvetenhet och om inte föreskrifter om maximal mängd utsläpp från bilar som trafikerar storstäder fanns – vad skulle skulle då teknologisk utveckling och människors vilja till förändring luta sig emot?

Särskilt medvetenheten kring att något behöver göras och det faktum att många människor gör nya val kring transporter, vad de köper, för att möta utsläppsmål, för att de vill medverka till bättre hälsa och för att det är “inne” med hållbarhet – är sammantaget små faktorer som sett ur ett vidare perspektiv skapar positiv förändring.

För en som idag kör en bensindriven bil, som bor på landsbygden och som ser en ansenlig mängd av hushållskassan ätas upp av nya pålagor i form av högre skatt på fossil bränsle, ekar dock sannolikt Gretas argument tomma.

Att dumförklara den delen av befolkningen, vilket man indirekt gör när man pekar på kollektivt resande som en lösning och elbilar som en annan lösning, är att skjuta sig själv i foten (inför nästa val). För professionella tyckare och oskäligt avlönade politiker finns det en omedvetenhet om vilken effekt såväl förslag som lagstiftning har på människors liv. Det är ingen nyhet.

Att sätta ett slutdatum för när nya bilar med bensin- eller dieselmotor inte får säljas, är dock klokt. Om blir som nu föreslagna, år 2030, har biltillverkarna gått om tid att ställa om sina produktioner. Utbudet av hybrider och elbilar med normal prestanda växer hela tiden. Priserna för nya bilar går ner och även större fordon såsom familjebussar kommer att gå på mer eller mindre mängd el, om det inte visar sig att elbilar bara är en fluga:

För inte allt för länge sedan var det etanol som var framtidens bränsle. Taxibolag och kommuner köpte bilar som drevs med etanol. Att en Saab 9-5 som kördes på E85 drog 1,3 liter milen gjorde inget. Den var ju miljöbränsle i tanken. Att slangar och ventiler slaggade igen och att bilarna var svårstartade i sträng kyla, det spelade ingen roll för det var ju miljöbränsle. Plus i kanten för att infrastrukturen för bränslepåfyllnad var väl utbyggd, något som inte är lika lätt att säga om elbilar (glöm dessutom inte varifrån elen kommer).

PS. Björn kör en 19+ år gammal VW-buss med en bensindriven VR6:a under huven. Bensinförbrukningen ligger på 10-13 liter per 100 km. En härlig bil som rymmer hela den stora familjen. Björn driver dessutom motorbloggen CARTESTR, för dig som vill få kunskap om gårdagens och framtidens bilar.