Fjärde generationens Toyota RAV4 är i mina händer den här helgen och detta är den fjärde SUV:en som jag testkör i sommar.

Toyota själva kallar RAV4 för en MPV vilken utan akronymer blir Recreational Activity Vehicle – Multi-Purpose Vehicle. Det handlar alltså om en mångsidig bil som har många användningsområden och att den är lämplig för rekreation förslagsvis utefter eller på vägar som kräver högre markfrigång och fyrhjulsdrift.

Den testade bilen har en 2,0-liters bensinfyra med 111 kW/151 hk vid 6200 v/min och 195 Nm vid 4000 v/min. Växellådan är automatisk och steglös vilket omvandlat till Toyota-terminologi blir Multidrive S. Det finns paddlar på ratten för (snabb) manuell uppväxling och då finns det sju växlar framåt.

Den testade bilens Active-utförande inkluderar utöver standardutrustning; elektriskt manövrerbar baklucka, femekrade 18-tumsfälgar, infällbara sidobackspeglar, xenon och strålkastare med automatisk nivåjustering. För att få funktioner såsom körfils- och döda vinkels-varnare samt automatiskt helhjus, elstolar och skinnklädsel krävs ett steg upp till Executive-utförandet.

Bilen går tyst på alla underlag och är inte på långa vägar lika bullrig som Mitsubishi Outlander eller Hyundai ix35. En mjuk sättning i fjädringen i kombination med en märkbart bred bil ger ett smidigt uppförande på vägen. RAV4:an trivs lika bra på kurvig landsväg som på motorväg. Återstår nu att testa hur den uppför sig fullastad med fru och dotter i baksätet…


Läs om hela biltestet på http://www.facit.com/se/test-av-nya-toyota-rav4-20-multidrive-s/