Facebook-annonsering: Skillnad på Reach och Impressions

Du som annonserar eller tänker annonsera på Facebook undrar kanske vad det är för skillnad på Reach/räckvidd och Impressions/visningar? Fortsätta läsa och få mer kunskap inför att du försöker tyda rapporterna efter avslutad annonsering på Facebook.

Att nå ut till Facebook-användare via annonser är en av flera digitala kanaler för marknadsföring. Jag har arbetat med detta en tid nu som anställd digital marknadsförare. En del av det arbetet är att producera rapporter för att andra att ta beslut utifrån. Om det senare inte görs kan du lika gärna elda upp pengarna på grillen.

Det bästa med Facebook-annonsering

Vill du nå kvinnor i åldern 35-45 som bor i Orsa och gillar både katter och bergsklättring? Inga problem. Facebook låter dig segmentera målgruppen för dina annonser in i absurdum. Har du ett riktigt bra erbjudande för kvinnor i Orsa i den åldersgruppen och med de intressena torde din kampanj falla väl ut.

Oavsett vilka kampanjinställningar du gör i Facebook Ads Manager kommer kampanjen att sluta förr eller senare. Då får du en rapport som säger att dina Ad Sets och annonser i den aktuella kampanjen nådde upp till N impressions och att samma kampanj gav dig en reach på N användare.

Reach / Räckvidd

Det antal gånger som dina annonser visats för unika användare av Facebook, Instagram, Messenger etc. Reach-värdet kommer att vara lägre än värdet för dina impressions. Om en användare ser annonsen flera gånger spelar ingen roll, det är en räckvidd för en unik användare.

Impressions / Visningar

Det antal gånger som dina annonser visas för användare av Facebook, Instagram, Messenger etc. Impressions-värdet kommer att vara högre än värdet för din reach. Om en användare ser annonsen flera gånger räknas det som flera visningar.