TikTok

Har du konto på TikTok? Om inte, kör igång idag om du tycker det är trevligt med många visningar. Visst försvinner du i mängden om du laddar upp liknande innehåll som miljontals andra användare, men om du hittar din egen nisch kan du inte bara ha roligt, du kan dessutom få en hel del visningar av ditt content på kort tid!

Att snabbt få relativt många visningar av sitt content är alltid uppskattat. TikTok erbjuder möjligheten att få många visningar (gratis) på ett sätt som Instagram och Facebook inte kan erbjuda. Å andra sidan är antal visningar/impressions inte alltid förenat med hög konverteringsgrad, den senare minskar med många visningar, men det är ett ämne för ett annat blogginlägg. Vill du gå den vägen kan du börja med läsa min gamla text om Facebook Reach och Impressions.

TikTok…

…är den hetaste appen för de yngre målgrupperna. Några svenska företag gör vad de kan för att tala till den målgruppen, bygga varumärke, förtroende och plantera en idé om att just deras företag är dit TikTok-användarna ska vända sig till när de ska köpa skor, kläder eller whatever.

Massor av svenskar i alla åldrar publicerar content som innebär att de bjuder på sig själva. Har du själv inga planer på att publicera innehåll är det dock min rekommendation att du skaffar ett konto, för att förstå vad det är dina barn surrar om.

Jag brukar vara sen in i nya social media-tjänster. Jag provade Snapchat några gånger men förstod aldrig gränssnittet eller grejen med att dela något som tas bort. Då kan man ju lika gärna spendera tiden på att blogga, för vad som publiceras finns kvar tills jag väljer att radera det.

Men åter till TikTok. Nu har jag ett konto där. Jag publicerar barnsånger. Som jag sjunger. Fantastiskt eller hur?!

Mina videos har fått fler än 4000 visningar. Det tog fem dygn att uppnå.

TikTok

Dubbelt upp mot vad ett klipp om Mercedes GLE från förra våren fått på YouTube. Det senare ett klipp som tog flera dagar att spela in, en dag att redigera och en dag(!) att ladda upp till YouTube.

Visst, att jämföra en #roligpappa som sjunger barnsånger, med en presentation av en bil, är inte helt rättvisande. Bilklippet är en halvtimma, mina alster på TikTok är några sekunder.

Fast visst är det intressant?

Att när jag talar om en bil får det lite mer än 1000 visningar på ett år. När jag sjunger Bä bä vita lamm på TikTok får det 400 visningar på ett dygn.

Min tanke är att fortsätta publicera sånger. Min äldsta dotter är snart redo för webben och det bästa sättet att förstå TikTok är att använda tjänsten själv. Det jag finner intressant med TikTok är hur snabbt algoritmen anpassar vilken typ av content som visar. Där har Facebook/Instagram halkat efter. Pinterest är en annan tjänst vars algoritm också är kvick när det kommer till att känna av vad jag helst vill se för slags content.