Tidigt i min karriär som bloggare, för ca 10-11 år sen, började jag skriva om bilar jag kört. Dels bilar i jobbet som taxi- och färdtjänstchaufför (E-klass, V70, Passat m fl) samt bilar privat (Jeep, Mercedes, BMW m fl). Jag hade förmånen att under 2000-talet köra (på den tiden) tuffa och snabba samt lyxiga och relativt exklusiva bilar.

På våren 2013 blev jag uppringd av någon som vill ha mig som rejält underbetald motorskribent. Jag fick låna lätt begagnade bilar och strajpade demobilar av bilhandlare, köra 1-3 dygn och sen skriva om mina upplevelser. Jag blev lovad alla coola bilar men till sist blev det “bara” en BMW X3 35d som rullat 13 mil när jag fick nycklarna i oktober 2013.

Därifrån körde(!) jag i egna hjulspår..

SUVTEST kom i flera år att ranka före eller strax intill motorpressens påkostade artiklar. Jag minns att en motorjournalist ringde upp mig och undrade vem jag var som helt plötsligt börjat skriva om bilar och vars motorblogg rankade ovanför deras tidning. Det var kul att googla efter SUVTEST och se trafikmängden öka.

Fast inget varar för evigt.

För att vara helt ärlig vet jag inte vad som hände. Men från 7 till 8 november 2019 tappade SUVTEST hälften av alla besökare. Med färre besökare kom minskade intäkter och moroten att fortsätta skapa. Detta skedde i samma veva som vi fick vårt femte barn så jag hade andra prioriteringar än att söka motverka (BERT?).

Under julhelgen 2019 tog jag beslutet att stänga SUVTEST, flytta det mesta av innehållet till CARTESTR.com och fundera mer på vilken inriktning mina webbkanaler ska ha 2020.

Att slå igen SUVTEST skedde med viss vånda. Den motorbloggen öppnade så många dörrar till upplevelser jag bara kunnat drömma om. För vissa är test av exklusiva bilar eller rent av ägande av dyra sportbilar vardag. För andra är det förmån, något att leva på längre.

Jag menar, skulle du tacka nej till att under en vecka få låna en sprillans ny Mercedes-AMG GLC 63 S med 510 hk som gör 0-100 km/h på 3,8 sekunder, eller att få komma på en pressvisning av en ny bil och köra på terrängbana, eller att kunna ta med hela familjen på en dagtripp i en sjusitsig SUV som kostar 1,1 miljon kronor?

Å andra sidan kände jag under 2019 att det var dags att lägga ner. När jag körde GLC 63 var det som att jag nått toppen. Aldrig att jag skulle kunna komma vidare, och varför skulle jag vilja det? Visst är Lamborghini Urus, Tesla Model X och andra svindyra bilar något att tråna efter. Men om jag tittar i Google Analytics är det förvånansvärt få som kommit att läsa texten om GLC 63, för att inte tala om de låga tittarsiffrorna på YouTube, för de presentationer jag spenderade åtskilliga timmar på att producera, klippa och publicera.

Det kändes som ett avslut när jag i maj 2019 fick hämta ut nya GLE i Stockholm. Den dagen innehöll mycket ögongodis och avslutades i en grusgrop med solnedgångens strålar strax under trädtopparna. Det är så jag vill minnas upplevelserna som manifesterades i text och bild på SUVTEST.

Så vad händer nu? Jo, till att börja med bakar jag in alla motorbloggar under CARTESTR.com där det nu förutom SUVTEST även finns en stor hög med texter utifrån ägande av en drygt 19 år gammal FAMILJEBUSS (VW T4 Caravelle VR6, en av ca 70 st kvar i trafik). CarTestr har sen hösten 2015 funnits parallellt med SUVTEST med viss överlappning.

Planen för 2020 är att revidera innehållet som nu finns på CARTESTR, en re-branding helt enkelt och en av många tyckare rekommenderad metod för att bibehålla kvalitet på content. SUVTEST-domänen är till salu, kanske kommer det innehåll på domänen som ur ett annat perspektiv hjälper bilintresserade till mer kunskap inför bilköpet.