Snabb lösning på kupéfläkt som stannade (Citröen Grand Picasso 2008)

Hemmafixade bilen vars kupefläkt slutade blåsa värme

Bara sådär apropå ingenting stannade kupéfläkten. Föraren trodde att smutsen på rutan var på utsidan, spolade slut på spolarvätskan innan det upptäcktes att smutsen på rutan i själva verket var en på insidan smutsig vindruta. Utan en fläkt bildades det snabbt imma, yttertemperaturen i Nora var 29/12 strax över nollan med ymnigt snöfall.

Felsökning: Alla kontroller testades, panelen lös och displayen fungerade. Vid skifte i temperatur och inaktivering samt deaktivering av ACC-funktionen hördes knäppningar inne i instrumentpanelen. Så att byta säkring övervägdes men lades åt sidan, systemet fungerade uppenbarligen men fläkten (den som blåser varm eller kall luft) saknades.

Säkringarna för övrigt sitter framför där du har vänster knä på förarplats. Du drar ner en del av panelen och fiffigt nog medföljer det bilen extra säkringar och en liten klämma för att lossa säkringarna. Om det inte vore för att hålet in till utrymmet där säkringarna sitter är så förbenat litet. En vuxen mans hand går in men sen är det kört i skogen att få ut en säkring. Lösningen är att lossa tre pluggar i plastplattan i botten av utrymmet där säkringarna sitter.

Quora och allehanda forum to the rescue:

  1. Fläkten är trasig – Köp ny
  2. Motståndet är trasigt – Köp nytt
  3. Var sitter egentligen fläkten?
  4. Fläkten har kärvat ihop för att en dräneringsslang kleggat igen, vatten har letat sig ner till handskfacket och in i fläkten.
  5. Fläkten kan ha problem att starta pga att bilens batteris energi (heter det så?) konsumeras när bilen startas, det saknas kraft att starta fläkten – Byt batteri.
  6. Du har köpt en fransk bil som är 15 år gammal, räkna med elfel runt nollan oavsett hur ny eller gammal bilen är.
  7. ”Köp inte franska bilar”

Fläkten på en 2008 års modell av Citroen C4 Grand Picasso sitter bakom/under handskfacket. Genom att lossa en horisontell panel och ytterligare två platsbitar går det att komma åt för att demontera fläkten. Fyra st bultar håller fast hela foten av fläkten (som inte är en fläkt som den du har på bordet inomhus utan mer liknar en cylinder med vinklade blad), https://www.autodoc.se/ridex/15184989

OBS: För att byta motståndet kopplar du loss tre kontakter och lossar två bultar/skruvar innan du lirkar loss motståndet. Du behöver inte lossa hela fläkten för det bytet. Och ville du mecka lite kan du borsta motståndet från det vita som sitter på metallen, en del i kommentarsfältet till den här videon säger att det hjälpt.

Jag testade en annan metod:

Jag slog hårt med knytnäven på platsen under fläkten, bilen igång och fläkten surrade till. Jag hade läst om att slå på instrumentpanelen så jag gjorde det fyra-fem gånger och vips; fläkten startade, blåste varmt i 45 minuter. Dagen efter startade fläkten direkt när jag vred om nyckeln för att starta bilen.

Peppar peppar fortsätter kupéfläkten att fungera och den stannar igen så vet jag nu hur relativt lätt det är att byta den!