BMW är för Tyskland vad Citroen är för Frankrike. Tekniska och designmässiga lösningar som utmärker sig, där andra tillverkare verkar tävla om att likna varandra så mycket som möjligt.

Detta är särskilt intressant i dessa tider när konkurrenten Mercedes gått och stoppat in Dacia-motorer i sina VW Polo-liknande småbilar, och bara helt nyligen kommit med en modell (GLA) som är utsedd att konkurrera med X1:an.

BMW är också en av världens biltillverkare som inte ägnar sig åt uttalad badge engineering. Mini må vara en bil inom koncernen men du ser ingen Mini med BMW-gälar i fronten eller någon BMW hjälpligt omstöpt för att kunna säljas som en Mini. Det är sånt som gör att bilköparna flockas till märket år ut och år in.

Vi som minns Z3 och då särskilt Z3 Coupé känner igen oss i X1:ans linjer. Ur vissa vinklar är bilen tuff och utmanande medan den i andra vinklar (särskilt i profil) mer påminner om en Peugeot 407 kombi än en krympt X3:a, som jag antar att den ska ses som. Alltså ett steg ner från den mer mogna X3:an. Fransmännen må våga mycket på designfronten men teknikmässigt ligger BMW många mil före.

Den BMW X1 som ställdes till mitt förfogande var en xDrive 18d, med en 8-stegad automatisk växellåda satt att fördela de 143 hästkrafterna och vridmomentet på 320 Nm. Årsmodellen var 2012 och bilen hade rullat 375 km.

BMW X1 xDrive 18d + Sony HDR-AS15

BMW X1 xDrive 18d + Sony HDR-AS15

Jag fick en pratstund med Fredrik på Carlsson Bil innan det bar iväg. Det visade sig att han och jag båda kört taxi i slutet av 1990-talet. Tänka sig.

Fredrik och jag talade om X1:an, vilka som är köparna (30-åringar som kört 3-serie och vill ha något annat + seniorer). Till skillnad från andra modeller där företagsförsäljningen står för ca 80% utmärker sig X1:an genom att ha 50% privatköpare.

Vi talade också om BMW X6, M-modellerna och den intressanta trippelturbo-dieseln samt hur den senare förhåller sig till X6M. Det går alltid att läsa sig till men en pratstund med en fd. kollega är också trevligt. Jag fick en kort introduktion innan jag fick köra iväg.

Läs mer om mina upplevelser av BMW X1 @ SUV Test (suvtest.se)

Tack till Carlsson Bil i Örebro för möjligheten att få provköra X1:an. Jag valde den modellen utifrån SUV:ar och crossovers som jag testkört tidigare (Pajero, Outlander, ix35 och RAV4).

Tack även till BMW Sverige som kör(!) en kampanj där de ger Barncancerfonden 100 kr per provkörning. Läs mer på http://www.barncancerfonden.se/engagera-dig/foretagssamarbete/pagaende-samarbeten/bmw/. Smart dessutom att följa upp provkörningen med ett tackmejl på kvällen. Heja.