Nästan varje kväll innan jag lägger mig brukar jag kolla på olika motorklipp på YouTube. Förutom biltester gillar jag att kolla på motorcades och nyligen fick svenskarna uppleva en av världens coolaste kortéger när Obama besökte Stockholm.

På YouTube har jag för tillfället tre kanaler och på kanalen CarTestr har jag publicerat de bästa videoklippen som jag spelade in i somras när jag testade bilar. Därför kändes det helt rätt att använda CarTestr för att skapa en spellista med andras videoklipp från Obamas motorcade.

När jag hade 25 klipp i spellistan publicerade jag ett inlägg om spellistan på Sennbrink Kommunikations Facebook-sida och valde därefter att boosta inlägget. Jag satt ett tak på 400 kr och resultatet var över förväntan.

Jag fick en “paid reach” på 25,230 (totalt ), 606 st klick på länken till spellistan och 1,321 st “video plays”. Jag noterar idag att direkt uppspelning av första klippet i spellistan felaktigt meddelar att videoklippet inte finns. Det gör det visst det och kanske är det Facebook själva som inte hanterar inbäddningen på rätt sätt?

Tidigare när jag marknadsfört inlägg på Facebook har jag satt ett tak om 100 kr. Det har resulterat i en “paid reach” om ca 5000 Facebook-användare. En ökning med 300 kr till totalt 400 kr resulterade i en högre räckvidd än om du multiplicerat 5000 (100 kr) med fyra.