SUVAN-segmentet skänker framkomlighet, mångsidighet och miljömedvetenhet bortom nutidens SUV och cross-over

Vi vet alla idag vad en SUV och en cross-over är. Det är mer eller mindre kompetenta offroad-bilar samt högbyggda kombibilar. Fast vad väntar du runt hörnet? Hur kommer SUV-temat att utvecklas?

Nu när cross-overs tar stegen mot elektrifiering via mildhybrider, plugin-hybrider och liknande tekniska lösningar för att komma ifrån bensin och diesel, syns få eller små steg mot utökad mångsidighet. Det är fortfarande 5-7 sittplatser och säg den cross-over som inte liknar en annan sett till proportioner.

Undertecknad har det senaste 1,5 året rattat en klassisk familjebuss. Här snackar vi mångsidighet. Vi kan även tala om markfrigång eftersom vår 18+ år gamla VW-buss tar sig fram minst lika bra som vilken cross-over som helst. Familjebussen ger tack vare sin ålder även ett oömt intryck, den kan köras hela vägen fram till stranden minst lika bra som din allhjulsdrivna SUV. Möjligen att vägen upp igen över daggvått gräs gör sig bättre med AWD.

SUVTEST:s profetia är att SUV-begreppet inom 10 år kommer att inrymma bilar som förenat familjebussens mångsidighet med SUV:ens komfort och teknik. Dagens glapp mellan SUV:ar och familjebussar kommer att ha suddats ut på samma vis som vägen från en kombibil till en crossover idag är överlappande.

Argumentet för profetian är att teknik bara tar oss så långt. Det spelar ingen roll om alla kör små elbilar, mängden passagerare för framställd KWh kommer att bli en faktor att räkna med i framtiden. Politiker talar sig också gärna blå om kollektivtrafikens förträfflighet, fler måste resa tillsammans. Men alla vill inte åka stadsbuss, spårvagn eller tunnelbana längs fasta linjesträckningar.

Om vi bara kunde få se ett nytt bilsegment där fler kan åka komfortabelt utan att uppleva sig sittandes i en stadsbuss? Tänk familjebussen korsad med en stor SUV där sista sätesraden inte är uteslutande för personer utan ben. Lämplig namn på segmentet: SUVAN.

Tänk en Mercedes e-Viano med AWD. Det vore något. Eller en VW Caravelle Syncro med annat än dieselspis under huven. Framkomlighet, komfort och mångsidighet i en hybridifierad eller elektrifierad förpackning.