Våren 2008 satte jag upp “min” första WP-webbplats. En litet bussbolag i Örebro var min kund och för några tusenlappar fick det företaget en informativ webbplats, mest för att de skulle ha någon slags webbnärvaro.

Det lilla bussbolaget var verksamt på en marknad där webbplatsen egentligen inte behövdes. Bolaget annonserade för 800 kr i lokalpressen och fyllde snabbt platserna på sina resor till norra Tyskland för att dra hem stora mängder starka drycker.

Jag har inte kollat historiken men jag tror att det skulle ta ytterligare drygt ett år innan jag fick leverera WordPress-tjänster igen. Jag minns dock besöket hos reklambyrån som behövde hjälp med WP, hur jag satt där och fixade allting utan att ta betalt i den naiva förhoppningen om att reklambyrån skulle anlita mig igen. Detta var i en tid när (iallafall en) byråer byggde WordPress-webbplatser genom att klippa in HTML-tabeller i inlägg.

Och ja just ja, jag hade ett långt uppdrag hösten 2008 för Operation Mercy. En obetalt uppdrag i en komplex organisation. En hemmakodad PHP-webbplats skulle byggas i WordPress. Det blev fantastiskt bra och jag kunde använda min KY-examen som logistiker i arbetet med att korta ledtiderna för det redaktionella arbetet.

2019 är marknaden för WordPress-tjänster massiv. Var och varannan reklambyrå, kommunikationsbyrå, social media-byrå och hemmasnickrare kan med lätthet sätta upp, konfigurera och optimera WordPress-webbplatser. Det behövs inga specialistkunskaper för att komma igång med WP. De flesta seriösa webbhotell har one-click-installs av WordPress – ett par musklick, någon minuts väntan och sen är det bara att börja bygga.

2019 behöver du inte kunna en rad PHP för att presentera din verksamhet i en snygg ram, med bra funktioner, e-handel, nyhetsbrev och integration med social media. Det finns dessutom väl fungerande tjänster där du köper plats hos leverantörer av färdiga e-butiker i utbyte mot en månadsavgift och procent på försäljningen.

2019 kan du koppla på din e-butik hos Instagram och sköta hela transaktionen i kundens mobiltelefon. Du kan låta kunderna handla din varor utan att lämna solstolen. Aktörer som Klarna har gjort det oerhört enkelt att e-handla, så till den grad att vanliga butiker måste stänga. Webb och logistik i symbios.

Jag tror inte att någon behöver “WordPress-tjänster” i den meningen att plattformen i sig inte kräver en expert. Möjligen behöver du en riktigt duktig PHP-programmerare om du på WordPress-plattformen lägger sömlösa integrationer med t.ex. affärsdatasystem, lagerhållningssystem, personalrapportering eller bokningssystem.

Jag tror dock även att det alltid kommer att finnas ett behov, men att det på marknaden råder en överetablering av verifierat kompetenta konsulter och byrårer, som är satta att konkurrera med egentligen vilken dataintresserad som helst.

Min tro på behovet, efter att ha varit verksam som WordPress-konsult i över 10 år, är att det kan kokas ner till grad av good enough.

Fråga din företagande kollega om “hönan” tycker att deras webbplats med historik, öppettider och lista på tjänster är bättre eller sämre än företaget som bedriver e-handel med Klarna-koppling?

Jag skulle tro att din kompis företagaren ur sitt perspektiv anser att hans eller hennes webbplats är tillräckligt bra. Det finns inget behov att göra något “bättre” eller annorlunda än idag. Möjligen att ett SSL-certifikat skulle sitta som en smäck, så att besökaren slipper läsa “inte säker/not secure” för webbadressen. Resten duger.

Det duger. Det är good enough. Varför spendera mer på en okänd utgång?

Och däri ligger den stora utmaningen för en under 2019 på den svenska marknaden verksam webbkonsult: Att med bra argument möjliggöra en utveckling, en samordning och en produktion av bättre webbplatser.

För vem vet vad som händer om 10 år med de företag vars webbplatser stannade i utvecklingen? Finns det en liten chans att de företagen finns kvar eller är det läge att redan nu dra paralleller med e-handels intåg, butiksdöden och den ökade digitaliseringen av kundorderflödena?

Det här blogginlägget publicerades första gången 11 juli 2019 på LinkedIn Pulse.