Nu i vinter (nåja) har jag startat upp ett nytt Instagram-konto med material hämtade från källor där licensen är Creative Commons Zero. Nu, ett par månader efter starten, kommer en liten rapport om hur det har gått.

Instagram är en kanal för branding och marknadsföring som jag arbetar med i rollen som digital marknadsförare. Det är även en kanal som jag använt för privata ändamål och för mina motorsajter, med blandat resultat.

Det konto jag satte upp i början av 2019 avviker från vad jag gjort tidigare. Det är inte bilar. Det är inte bilder på min lunch, de vackra omgivningarna i Nora eller dagens outfit (chinos och piké var dag).

We the Happy People-kontot (@wethehappyppl) innehåller bilder på glada människor och bilder på gravida kvinnor, med eller utan en man vid deras sida, och ett glatt barn här o där. That´s it. De första tio dagarna fick jag fler än 100 nya följare.

Min tanke med kontot är att sprida glädje. Jag vill dessutom röra mig bort från invanda spår. Tankar fanns och finns nog fortfarande om att låta kontot utvecklas till ett slags varumärke. Vilka produkter som ska finnas under varumärket, det är för mig att klura ut.

Glada människor?
Ja, för att människor som ser glada ut gör andra glada. Ett leende piggar upp. Det är trevligt helt enkelt att få upp i sitt flöde. Det går dessutom att hålla en bredd på motiven avseende kön, ålder, bakgrund och situation.

Gravida kvinnor?
Ja, för att en graviditet är nytt liv. Det är värt att lyfta fram som något positivt. Det är dessutom något som både män och kvinnor kan glädjas inför. Jag hade för några år sen en webbplats, gravidmage.nu, med CC0-bilder. Jag har för mig att den kom online i samma veva som vi väntade vårt tredje barn. Jag är helt enkelt svag inför det mirakel som kvinnor kan åstadkomma; skapa liv.

Följare
Ja, flera av följarna är spamkonton. Jag har vid några tillfällen kollat upp profilerna, tagit bort några som följare, blockerat följare. Om kontot växer antar jag att detta är något jag får leva med. Precis som du får göra om du har ett publikt IG-konto. Spamkonton är mycket svåra att stoppa genom manuella åtgärder.

Min initiala plan för vilka kontot ska följa bygger på vilken typ av innehåll jag delar. Instagrams algoritmer plockar snabbt upp vilka konton som liknar mitt och föreslår därefter. Jag har medvetet valt att inte hamna i gamla hjulspår och börja följa de som publicerar bilder på bilar.

Från att ha gått snabbt upp till 100 följare, vilket fortsatte till 190 följare, började jag avfölja användare. Det gjorde att jag tappade följare, för att senare under mars få nya följare inom andra nischer än fitness och mode.

Det är lätt att kontot blir cheesy, skaffa enkla gilla med tjejer i bikini och vältränade killar på bilderna. Det är inte vad jag vill kontot ska förknippas med. Glädje, ett smile som får följare att må bättre. Det är målsättningen.

Engagemang
Lågt, när det här författas i mitten av mars 2019. Mängden gilla är inte i proportion till antalet följare. En grov uppskattning visar ett engagemang på mellan 3-5% (av totalt antal följare) på varje inlägg. Jag har inte grävt djupare än så och jag vet inte heller om de som gillar också är följare.

Att starta upp ett nytt Instagram-konto är jättelätt. Bara att registrera och börja publicera inlägg. Utmaningen ligger i att upprätthålla en publiceringstakt, att hela tiden finna bra motiv och finna orken att kommentera, gilla samt kolla upp nya användare att följa.