Björn Sennbrink Digital Marknadsförare

Jobb. Anställning. Trygghet. Bekvämt. Rutin. Eftertraktat av många, särskilt när det här författas våren 2020 men egentligen vill väl de flesta ha ett jobb. Och om du är här kan jag tänka mig att du söker nytt jobb som digital marknadsförare. Fortsätt läsa för min syn på vad som krävs för att (få) jobba som digital marknadsförare.

  1. För det första måste du älska webben.
    Ja, du måste älska den på ett sätt där du hela tiden vill lära dig mer. Digital marknadsföring tar aldrig slut. Det kan kännas som ett löpande band men om du tänker efter så finns det alltid ett nytt perspektiv att ta del av, ta in, bearbeta, vända och vrida så att det passar dina budskap, företagets eller verksamhets mål och allt finner du på webben.
  2. För det andra måste du avsky webben.
    Ja, du måste avsky den på ett sätt där du hela tiden söker andra källor för inspiration. Jag har en hel hög med notiser i mobilen. Idéer, korta som långa. Tankar, nyckelord och längre utläggningar. Det de notiserna har gemensamt är att jag inte använt webben för att (direkt) finna dem. Jag har gjort andra saker, spelat in filmer om en plastkanin, fotat en rinnande bäck, diskat och gjort saker där jag inte suttit vid en dator eller med en mobil enhet.
  3. För det tredje måste du kunna sälja.
    Ja, för att bli utvald som arbetstagare måste du sälja. Dig själv. Säg inte bara att du är bra på något. Visa det. Säg inte bara att du kan skapa videos. Gör det. Säg inte bara att du är en fena på att omvandla bra idéer till konverterande content. Bygg något som bevisar det. Säg inte bara att du har si och så höga betyg från din utbildning. Om jag skulle rekrytera en digital marknadsförare 2020 skulle jag bry mig zip nada om du fick högsta betyg eller inte. Här är ett jättebra exempel på hur du kan sälja dig själv:
  • För det fjärde måste du köra tills du stupar.
    Ja, du kan sikta på att stämpla ut vid 16 och åka hem. Eller så kan du tänka lite längre: Bli den som arbetar fastän klockan är sent (det här författas 23:40 en söndagskväll och oj, vad jag har mycket att göra imorgon). Har du en deadline på måndag morgon och är bakfull på söndagen, tänk om; sup inte till bara för att det är helg. Planera för framtiden och kör på bara. En del av vad du gör idag åker i papperskorgen, en del produktioner blir startskottet för något vars resultat du inte kan se idag. Men kör på ändå, tills axlarna värker och du stupar i säng.
  • För det femte måste du visa på vad du kan tillföra.
    Ja, du ska inte skriva i din jobbansökan om allt du redan gjort. Du ska berätta om hur du imorgon kan tillföra något, baserat på vad du gjort tidigare. Fast nu gör ju alla så, och våren 2020 är många inkl undertecknad uppsagda pga arbetsbrist. Det är banne mig inte lätt att knipa ett jobb, det ska jag inte sticka under stolen med. Men jag hoppas att du läser det här långt efter coronakrisens härjningar och att du kommit ett steg närmare ditt drömjobb som digital marknadsförare.