Detta kan Mercedes-Benz förbättra hos nya stor-crossovern GLE

Mercedes GLE är en riktigt bra bil. Den har många funktioner som är till användning i vardagen, den är komfortabel och relativt snål på soppa så länge du köper en dieseldriven GLE. Men som alltid finns det saker som kan göras bättre.

Här kommer en lista med saker som Mercedes kan förbättra hos GLE, baserat på 100+ mils körning våren 2019.

1 – Det knarrar i instrumentpanelen. Inte alltid. Men ibland. Ett problem som funnits sen minst 2015 i GLC (220d, 250d, 63 S). Dock första gången jag upplever det i GLE. Ovärdigt en så pass dyr bil. Särskilt när testbilen bara hade rullat drygt 300 mil. Kan säkerligen döljas genom att den kraftfulla bilstereon tillåts pumpa basgångar, eller så är det där som felkällan finns. Det kan ha varit slumpen men minuten efter att musiken stängts av började panelen att vibrera. Samtidigt tycktes ljudet komma mer från MBUX-skärmarnas infästning än djupare ner i instrumentpanelen.

2 – Torkarbladen hade kunnat vara tystare. När GLE 400 testkördes en vecka i april 2016 gnisslande torkarna något så fruktansvärt. Inte fullt så illa i denna senaste generationen GLE men fortfarande inte helt bra.

3 – Det finmaskiga gallret ovanpå instrumentbrädan skapar en jobbig reflektion på vindrutan. Inför hämtningen av testbilen bad jag till Gud att den inte skulle ha eluppvärmd vindruta. På E4 söderut direkt efter att bilen hämtats ut såg jag det lilla rutmönstret, tänkte; ”jaha, starreffekt i en vecka”, bara för att sekunder senare förstå att det var en reflektion och inte den hemska eluppvärmda vindrutans rutnät som jag tittade genom.

4 – Framlyktorna hade kunnat bestå av en enda LED-lampa på varje sida. Ja, det är 84 st små LED-lampor som utgör hela skenet men det är fyra synliga lampor som lyser. Mötande blinkar med sina helljus för att de tror att jag kör med helljuset påslaget när den inre LED-lampan ser ut att lysa starkare än den yttre.

5 – Vredet för automatisk torkarfunktion borde ligga i linje med designen på resten av spaken när läget är ”0”. Inte som nu där torkarna är vilande men inte avstängda, när vredet står i positionen där spakens linjer går i varandra längst ut. En pytteliten detalj som gör mycket för helheten framför ögonen.

Förutom ovanstående fem punkter finns det inte mycket att klaga på i nya GLE. Visst skulle plasten runt ljusomkopplaren kunna vara aningen mer gedigen men såväl handbroms som yttre belysning sköter bilen automatiskt. Det vore dessutom klädsamt om knapparna i lastutrymmet, för reglering av luftfjädringen mm, satt fast. Nu var detta en pressbil men att en knapp är trasig där bak efter bara några hundra mil är väl sisådär?