Uppsagd digital marknadsförare, content manager, utvecklare, kommunikationsansvarig – eller vad du nu må ha arbetat som fram till nu? Nu och vidare in i framtiden kan du välja mellan två saker: Kolla allt som finns på hela Netflix, eller kavla upp ärmarna och göra allt du kan för att nå den tjänst du längtar till!

På LinkedIn publicerade Anna en fråga om vad vi helst vill läsa i en jobbannons. Jag skrev en ironisk kommentar som i skrivande stund är mest relevant, för den talade till många som spenderat sin beskärda del i livet läsandes jobbannonser som består till 3 fjärdedelar av reklam för arbetsgivaren etc.

Det går snabbt inom de digitala flödena och du måste avgränsa dig till att interagera med ämnen som ligger nära hjärta och hjärna. Så gjorde jag och därför läser du den här texten.

Flera som kommenterade det ursprungliga LI-inlägget hade bra synpunkter om vad en jobbannons bör innehålla. Så därför bjuder jag härmed in till att läsa min jobbannons:

Min tanke är att så många nu i vår och oavsett tid på året eller vilken kris som omgärdar det faktum att Någon blivit uppsagd, gärna ber om hjälp. Det är lite små jobbigt att erkänna att man är mellan jobb, att man söker nya utmaningar eller är arbetslös eller på väg att bli det. Så jag tänkte vända och vrida på steken:

En uppsagd (jag) som skapar en jobbannons för ett jobb som inte finns, för att visa på vad jag vill se i en jobbannons, baserat på vad andra föreslagit, av mig koncentrerat och levererat (hopplöst utmålande, som det kan bli när hjärnan aldrig slutar leverera):

Det här jobbet finns inte!

Hej!

Tack för att du tagit dig tid att läsa vår jobbannons. Vi hoppas att vi på ett rättvisande sätt kan visa på vilka vi är, vad våra visioner är och hur vi arbetar idag samt var vi ser dig passa in i personalmixen. Har du några som helst funderingar, stora eller små – Klicka här för att boka tid för en videochatt, du behöver enbart din mobil och en stabil internetuppkoppling. Om vi båda gillar vad vi får lära oss om varandra kan det faktiskt hända att du slipper skriva ett krystat personligt brev och ett tjusigt CV.

Kom igen, let’s go: Vi är ett gäng tjejer, killar, kvinnor, män, gummor och gubbar – Ja, vi har ett ålderspann från 20 till 70 i vårt företaget – För att oavsett ålder tror vi på nyttan med att låta olika generationer lära av varandra. Vi har alla det gemensamt att vi är helt insnöade på flerfärgat toalettpapper!

KransBjörn AB köper in, färgar, lagerhåller, marknadsför, säljer och levererar flerfärgat toalettpapper. All marknadsföring, försäljning och administration är digitaliserad. Vi har dessutom anammat principen om remote work dvs distansarbete för alla utom några pigga gubbar och gummor på lagret. De kallas för gubbar och gummor för att de samtliga är pensionärer, som inte vill sitta hemma och ruttna. De som jobbar hemma har fått varsin Chromebook och hela faderullan med daglig videochatt över eftermiddagsfikat, VPN, molnlagring osv.

Vi på KransBjörn AB vet hur viktigt det är med en bra arbetsmiljö för att Du över tid ska förbli produktiv. Vi är dessutom fullt medvetna om att du kanske inte har snabbt internet och vi vill inte att du ska behöva stå för kostnaden eller bandbredden för jobbrelaterade uppgifter. Därför har vi ett startpaket som inkluderar ett 4G-modem, en 5K iMac, en iPhone med obegränsad surfmängd, ett elektriskt höj och sänkbart skrivbord samt en ergonomisk kontorsstol. Vi har dessutom ett avtal med Bästa Kaffeleverantören som i samband med att du kliver på hemlevererar en årsförbrukning ekologiskt kaffe eller té beroende på vad du föredrar.

Förutom allt det praktiska så har vi i ledningen en vision om att alla människor ska kunna hålla sig rena efter…ja du vet. Det och att tvätta händerna i minst 20 sekunder (sjung Imse Vimse Spindel under tiden) ser vi som självklarheter i våra kunders liv. Vår vision och målsättning är att människor ska kunna skapa sig en perfekt hemmiljö, där toalettpapper historiskt setts vara vanlig vit, benvit, äggvit och liknande. Med våra pastellfärgade toalettpapper kan kunden matcha inte bara handdukar med golvmatta och gardiner utan nu även toalettpappret.

Vi tror att du är en person i dina bästa år, vare sig det är 20 år eller 40 år. Din ålder, vad du har för efternamn eller vad du är född spelar inte så stor roll. Vi tror att du har en utbildning inom marknadsföring men du kan lika gärna ha kört taxi i 10 år och under tiden mött samt samtalat med fler människor än vad många gör under en livstid.

Ur vårt perspektiv ser vi hellre att du kan berätta om vad din tidigare erfarenhet gett dig, hur du utvecklats som människa och vad som du uppskattar mest med digital marknadsföring. Eftersom vi jobbar på distans spelar det ingen roll för oss om du bor i Tranås eller Bastuträsk (jo det är sant, det finns en by i Norrland som heter så).

Vi vill också göra det väldigt tydligt att vi inte förväntar oss att du bemästrar precis allt till 100%. Göran på lagret är t.ex. duktig på att köra truck, lasta på och av lastbilar. Men han är helt värdelös på allt som kretsar kring datorer. Anna, vår “tryckfels-nissa”, är jätteduktig på att skapa digitala annonser med InDesign. Men hon kan ingenting om Facebook Business Manager, mer än att hon ska skapa annonser för vissa format. Stina, som är döv och blind samt företagets VD har av vissa utmaningar att känna igen människor hon möter. Men hon kan koda C# som ingen annan vi känner.

Vi har i och med coronakrisen Black Friday alla dagar i veckan. Toalettpapper ska alla ha. Helst igår. Och minst 48 rullar. Vi har tack vare denna utökade efterfrågan fått ett skriande behov av förstärkning. Vi har ett behov av en självgående person, som är van att jobba på distans eller som är villig att ge distansarbete en ärlig chans (det rimmar!).

Vi söker primärt dig som kan vända och vrida på tankar, idéer, ord och känslor. Vår produkt är viktig för att människor ska kunna upprätthålla ett visst mått av trevnad, även om vi i dessa tider med social distansering inte kommer att märka lika tydligt om någon slarvat vid användning av vår produkt.

Vår produkt är även viktig i den omställning som distansarbete (och social distansering) innebär, när fler människor spenderar mer tid hemma. Där ser vi hur vårt flerfärgade toalettpapper kan spela en viktig roll, inte bara för allas trevnad efter….jag du vet, men också för att färgerna kan bidra den visuella presentationen av ett badrum som begagnas oftare.

Vår senaste produkt är en slags hylla för förvaring av toalettpapper. Vi har hämtat idéer från bildekor och hyllan består av wrappat (hårt pressat) papper. Det skapar en lättviktsprodukt som är kostnadseffektiv att transportera samt enkel för kunden att montera (ur sitt ala-IKEA-platta transporthölje).

Här tänker vi oss en utveckling med olika sorters wrap för att möta varje kunds behov. Här är det en fördel om du har grundläggande förståelse för kundorderstyrd produktion bortom (eller intill eller framför) metodiken för att marknadsföra denna produkt.

Att lagra stora mängder toalettpapper behöver inte betyda att du har en enorm bal i en klädkammare, för att den är så ful. Vi siktar på att skönifiera människors hem och samtidigt svara upp mot ett till synes omåttligt behov av toalettpapper. Och även om efterfrågan skulle minska i framtiden tror vi att den wrappade hyllan kan tjäna nya behov t.ex. att ha för förvaring av böcker, nycklar, allehanda ting som man har hemma. Hyllan kan rent av vädersäkras och fungera som skyddshölje utomhus för en luftvärmepump (som är lika fula som stora balar med toalettpapper), med eller utan solcellspanel ovanpå.

Vi tror inte att det finns en perfekt kandidat (usch vad vi avskyr det ordet) till våra inte så stelopererade behov. Vi och säkert många andra företag runt om i Sverige annonserar ibland efter nya kollegor. Inte sällan listar vi alla tjänster, verktyg, kompetenser, personliga egenskaper osv som vi vill att du ska ha. Du förväntas skriva ett personligt brev och skicka med ett CV samt komplettera med referenser. Sen har vi tester (jättesvåra logiska test som verkar helt ologiska för tjänsten) för att sålla ut guldkornen (som vi ser det).

Några varv med intervjuer senare sänder vi ett “tack för din ansökan men…” till de flesta av er, från en no-reply-adress. Om någon undrar varför de inte gick vidare i processen svarar vi med något allmänt om att det fanns någon annan som var mer kvalificerad. Ska det vara så?! För att citera Sverker…

Nej, vi på KransBjörn tror att det finns riktigt kompetenta människor i Sverige idag som är redigt less på att bli behandlade som boskap på väg till slakt, där bara en slipper undan. Vi som leder KransBjörn idag rekryterar gärna internt om möjligt, för att vi sätter högt värde på att se våra medarbetare växa inom och bortom rollen de blev tilldelade när de klev in i vår verksamhet första gången. Vi tror också att vårt omfamnade i början av varje anställning skapar lojala medarbetare som efterfrågar befordring hos oss när den tiden kommer, snarare än att de söker sig vidare till en annan arbetsgivare.

Och avslutningsvis ett stort tack till dig som bemödade dig med att läsa den här fejkade jobbannonsen, som säkert kan ge Någon nya idéer om hur framtida jobbannonser kan utformas. Vill du berika ditt liv med fler klokheter av Björn Sennbrink likt (eller helt olikt) ovanstående, dra ett mejl till sennbrink@gmail.com eller connecta på LinkedIn.