Kia Sorento

2013-2019 skapade jag content om bilar. SUVar närmare bestämt. För publicering på en motorblogg, i social media och på YouTube. Pojkdrömmen om att få testköra nya bilar hade gått i uppfyllelse och idag vill jag berätta om hur jag jobbade med fotografering av en Kia Sorento, en pressbil utlånad till mig en vecka i november 2015.

Till min hjälp denna dag (25/11 -15) hade jag en proffsfotograf. Faktiskt den enda gången som jag tog in hjälp för att fota. Syftet men hans närvaro var att ta bilder av mig, intill en SUV, intill en sjö, någonstans norr om Örebro.

Jag hämtade upp Andreas i centrala Örebro, kameraväskorna lastades in i bilen och jag styrde norrut. Regnmolnen låg tunga över surhålet Örebro men i nordväst sa prognosen att det iaf skulle vara uppehåll.

Förbi Nora och vidare mot Grythyttan. En snabbkoll på navigatorn visade på ett par mindre sjöar i närheten av Stadra. En liten passage genom skogen och vi var framme vid den lilla sjön.

Snabbt beslutades det om att vända bilen för att ha aktern mot sjön. Jag stegade ut i strandkanten och bilen parkerades till slut ca 1,5 meter från vattnet. Bra idé att reka markförhållandena innan. Det hade varit lite snopet om Kia Sverige fått ett samtal om att deras pressbil låg på botten av en sjö…

Bilen fotades i alla möjliga vinklar. Framifrån. Bakifrån. Från sidan, från sidan med tallbarr i förgrunden, snett uppifrån, med bakluckan öppen, med bakluckan stängd, och med kameraväskorna i lastutrymmet (alltid bra med referensobjekt däri snarare än att fota ett tomt utrymme).

Jag använde en vanlig mobilkamera för att ta bilderna. Ja visst hade en systemkamera kunna ta bättre bilder. Men under alla år med testkörning av bilar användes systemkamera bara tre gånger. En gång för denna Sorento. En gång för en GLC 63S nära Frösvidal. En gång för effektfullt foto av en MB GLE 400 i skogarna öster om Kristinehamn.

När du skapar content för webbpublicering ska du ha i åtanke att 5000+ pixlar breda bilder är kluriga att komprimera ner till sub-200 KB, gränsen för hur stora bildfilerna bör vara för en stabil upplevelse med en mobil som når webben via 3G. Du kan göra undantag om du har koll på hur du kan optimera bilder efter publicering.

Fotosessionen vid den lilla sjön öster om Stadra sommarscen fortsatte med att proffsfotografen Andreas tog massor av bilder. En softbox med blixt inuti ställdes upp (hölls fast mot marken med sandsäckar), de mättes avstånd och till slut fick jag ta plats intill bilen. Förutom att fota bilen i sig var tanken med dagens samarbete att jag skulle avbildas.

Bilden ovan är resultatet av fotokonstnären Andreas expertis kring hur du skapar representativa bilder, som lätt kan platsa i valfri bilkoncerns social media-kanal. Förändringar i bilden ovan jämfört med verkligheten är det faktum att mitt huvud flyttades in från en annan bild, mer av sjön syns i bilden där träden som växte i strandkanten retuscherats bort och stenen till höger i bild har vuxit från sitt ursprungliga jag.


Jag hoppas att du genom denna text har fått lära dig mer om hur mycket arbete som ligger bakom foto för webbpublicering. Alla kan ta upp en mobil och klämma av en bild samt slänga upp på Instagram.

Fast om du har ambitionen att skapa högkvalitativ content över tid, ta hjälp av de som har erfarenhet inte bara av fotografering utan även av objekten i sig. Om du söker ta del av min erfarenhet kring content om bilar, dra ett mejl till konsult@sennbrink.se eller skicka ett meddelande på LinkedIn.