BJÖRN: WordPress och webbutveckling – BjornSennbrink.se

Ett axplock av erfarenheter, kompetens och insikter som kretsar kring WordPress och utveckling av webbplatser.


Att bestämma bakgrundsfärg i en widget gör du enklast med hjälp av CSS. Om du inte vet var du ska kolla i temat för att finna rätt DIV kan du “Kolla källan” för att se HTML-koden som ramar in det utrymme som du vill färgsätta.

På bjorsennbrink.se har jag tre widgetkolumner på startsidan. Genom att “Visa källa” för bloggens startsida fann jag den HTML som jag kan anropa från CSS-filen (eller vice versa):

<div id="text-7" class="widget-wrapper widget_text">

	<div id="widget-title-three" class="widget-title-home">
		<h3>
			WP-temat
		</h3>
	</div>			
	
	<div class="textwidget">
		WordPress-temat på BjornSennbrink.se är ett barntema som heter WP Shopr och modertemat är Responsive av CyberChimps/ThemeID.
	</div>

</div>

Den första DIV:en och den DIV som är mest unik är den med “text-7” som ID. Om din sajt är statisk och du inte ska hålla på att lägga till eller ta bort textwidgets kan du använda text-7 i din CSS. Väljer du ett annat ID t.ex. “widget-title-three” så påverkar det flera widgets, på min blogg. Vilka DIVar som du ska arbeta mot på din blogg kan jag inte säga eftersom det är specifikt för hur ditt WP-tema är konstruerat.

Öppna din stilmall (style.css) och skapa en ny regel:

#text-7 {
background: #ea6a14 /* Hexadecimal för nyansen (färgen) */
}

Innan ovanstående CSS-regel adderades så såg det ut så här (utan orange ram):
widget-to-colorize

..och efter att en bakgrundsfärg kopplats till ID “text-7” via CSS-filen ser det så här:
Orange textwidget-bakgrund

Sammanfattning
Du kan ha en bakgrundsfärg för vilken platshållare (DIV) du vill när du utvecklar i WordPress. Det har egentligen inget att göra med WordPress som system utan det handlar snarare om vanligt HTML och CSS, saker du måste ha kunskap om när du gör ändringar i ditt WP-tema bortom vad optionssidan kan bjuda dig på.

27 maj är det 10 år sen första versionen av WordPress släpptes och vill Automattic såklart att vi firar!

first-wordpress

Om du arrangerar ett WordPress-möte 27 maj kan du anmäla det till en för ändamålet dedikerad sida på Meetup.com

Företaget Angry Creatvie arrangerar för andra året i rad ett WordPressmöte i Norrköping. Mötet är 26 april (om du nu missade titeln på det här inlägget).

Jag var där förra året och tyckte att det helt klart var värt resan. Det var kul att få träffa Nikke och Anna samt att lyssna till föredragshållarna. Resan till Norrköping skedde med bil på en kurvig och vacker väg.

Mer info på http://www.angrycreative.se/about-wordpress/wordpress-meetup-2013/ där du hittar anmälan. Mötet kostar 375 kr före 20 april och om du anmäler dig senare kostar det 500 kr. Om du stannar hemma kostar det ingenting.

Responsive (passande namn) är ett WordPress-tema som jag arbetat med det senaste halvåret. Vi har väl alla några teman som vi använder som bas för våra kunders webbplatser kan jag tro. Somliga föredrar Genesis, andra ThemeShaper, en tredje föredrar Twitter Bootstrap. Själv nöjer jag mig med ett hanterbart och fram för allt ett överblickbart WordPress-tema där möjligheterna att få hjälp är stora.

Responsive Featured Image

Responsive Featured Image

Överblickbarhet
Det är överblickbarheten som ofta blir sämre när allomfattande ramverk ska användas. Jag förstår alla ni som jobbar med olika ramverk, de är lätta för er eftersom ni arbetat med dessa nu ett tag. Det är som med allting annat; jobba med det tillräckligt länge och du blir duktig på det! Initialt är det svårt att överblicka ramverket men efter en tids användning blir det så mycket lättare.

Lätt efter tillvänjning
Jag tycker om att arbeta med Responsive eftersom det är lätt att överblicka. I början var det som med alla andra nya saker, en tröskel att ta sig över. Idag har jag fortfarande delar i Responsive-temat som jag behöver lära mig mer om. Men jag har ändå tillräckligt för att kunna använda min kunskap och även förmedla den vidare till andra.

Se och lära andra
Responsive kom nyligen i en uppdaterad version och den versionen är inte så bra som tidigare versioner. Temat hade potential att bli något stort. Istället blev det ett tema med standardutseende och ett tema som gått från att vara överblickbart, till ett tema fyllt med hooks. Det senare är bra för vidare utveckling av t.ex. barnteman, men skapar samtidigt ett beroende hos användarna, av att tillgodogöra sig support och information. Helt i linje med CyberChimps plan kan jag tro.

Betala för support
Att du som användare ska betala för support är inget nytt. Det finns många stora program som varit gratis eller som erbjudits till låg kostnad, så låg att intäktern från den försäljningen allena inte kan täcka produktionskostnaderna. Pengarna har intjänats genom att ge support till betalande användare eller att göra implementeringar av programmet mot betalning. Detta har skett jämte andra kanaler där support varit gratis. Det är inga konstigheter utan bara en slags affärsplan som kanske inte går att föra över på alla andra branscher. Men du förstår säkert? Först gratis, sen betala för att få hjälp.

WordPress.org är som bekant platsen där du laddar ner WordPress, teman och tillägg. Det finns även ett stort forum där, med subforum för teman och tillägg. Det finns även ett stort forum på sajten, som jag efter de senaste dagarnas händelser tror är på väg att dö ut som primär plats för hjälp med WordPress.

De senaste dagarna har jag postat ett par inlägg och något svar i forumen där. Responsive-temat är i senaste version allt annat än bra och det är flera andra som postat frågor om temat. Normalt sett brukar dessa trådar leda fram ett svar, där medlemmarna på WordPress.org delar med sig av sina erfarenheter. Men inte längre.

WPyogi är en volunteer moderator som effektivt dödar alla diskussioner genom att i så gott som alla trådar endast hänvisa till CyperChimps (som köpte ThemeID, som utvecklade Responsive, på vad som ser ut att bygga på Twitter Bootstrap) officiella forum. Det är säkert någon som inte vet om att det finns ett officiellt forum för temat, men ändå liksom?

WPyogi moderator gone rogue

WPyogi moderator gone rogue

Detta kan tolkas som att CyperChimps instruerat moderatorerna om att alltid hänvisa till det officiella forumet. Det skulle då göra Support-fliken för Responsive-temat överflödig. Den skulle rent av kunna tas bort helt och ersättas med en hänvisning till http://cyberchimps.com/forum/free/responsive/. Det är inte en konstig sak i det här sammanhanget då jag tror att vi snart får se Responsive Free och Responsive Pro, den senare versionen sannolikt med betald support som option.

Min erfarenhet av rollen som moderator är att hjälpa forumets medlemmar att finna svar, inte att tillrättavisa och agera på ett sätt så att diskussionerna hämmas. WPyogi skulle jag tippa på är hög på möjligheten att “bestämma” på forumet inkl. att besitta möjligheten att radera andras foruminlägg. Vore jag huvudmoderator skulle jag kicka ut WPyogi snarast möjligt.

Min lilla dust med en mod (WPyogi) är en isolerad händelse men kan även vara ett tecken på att forumet på WordPress.org är påväg att spela ut sin roll. Idag har vi massor av Facebook-grupper för WordPress-Support och Stackoverflow är riktigt bra när du vill ha svar på mer tekniskt invecklade frågor. Forumet på WordPress.org har i stort sett sett likadant ut de senaste fem åren och det är kanske dags att pensionera det?

Responsive Theme Support thread at WordPress.org

Responsive Theme Support thread at WordPress.org

Uppdatering:
Eftersom jag var ful i munnen i mitt svar så raderades även det av en moderator. Att ignorera forumanvändare är nästa värre än att radera inlägg imo. Nu provar jag med att ge ett svar till trådstartaren. Kanske raderas det inlägget också eller vad tror du?