Björn Sennbrink om WordPress och webbutveckling

2007 startade Björn firman Sennbrink Konsult, sedemera Sennbrink Kommunikation – Här finner du ett axplock av erfarenheter, kompetens och insikter som kretsar kring WordPress och webbmarknadsföring.

WordPress Björn Sennbrink 2019

WordPress förändrades över en natt i början av december 2018. Version 5.0 introducerade det nya gränssnittet för skapande och redigering av innehåll. Gutenberg tågade raka spåret in i WordPress-kärnan och reaktionerna var (samt är fortfarande) starka. Fast är den nya block-redigeraren verkligen så hemsk som den målas ut att vara?

För egen del var det några veckor innan jul som inte var så muntra. Tema-utvecklaren lyckades få ut en version (Enfold 4.5.1) som fungerade en vecka. När WP 5.0.1 kom en vecka senare var det åter problem med Enfold. En fix släpptes och där är vi i skrivande stund. Det som hände när en ej fungerade kombination av Enfold och WP kördes var att gränssnittet liksom hoppade upp och ner vid drag-n-drop:

På den här bloggen (BjornSennbrink.se) har jag använt Gutenberg i flera veckor och finner att redigeraren växer med användning så att säga. För bloggande ser jag ingen direkt nackdel med Gutenberg så till den grad att jag undrar vad den fyller för funktion jämfört med den “klassiska” redigeraren.

Läs mer
Ständiga förbättringar av webb

För mig har det på senare år känts alltmer viktigt att jobba med ständiga förbättringar av webbplatser. Det är små inkrementella framgångar att återkommande bevaka och åtgärda brister på webbplatser.

Jag har ansvar för en handfull webbplatser på regelbunden basis. På de webbplatserna arbetar jag med ständiga förbättringar.

Det kan t.ex. handla om att använda ScreamingFrog-programmet för att hålla koll på trasiga interna och externa länkar. Samma program ger även data som grund för beslut om nya titlar (H1, H2 osv).

Ett annat sätt att finna underlag till förbättringar är att kolla av interna sökningar. Om du använder WordPress finns det ett plugin som heter Relevanssi, som jag använt i många år. 

Relevanssi gör om sökfunktionen på din webbplats där du viktar olika delar av innehållet för att styra sökresultatet. Ett slags mini-Google om du så vill. Du kan t.ex. lägga större vikt mot en titel och vikta ner kategori eller taggar.

Relevanssi är bra för spårning av internt sök, sökningar som dina besökare gör på din webbplats. Det finns en översikt där du kan se vilka sökfraser som resulterat i noll träffar. Därifrån finns möjlighet att omdirigera eller skapa nytt innehåll som matchar de sökningarna.

Nu när WordPress 5.0 har släppts och den nya block-redigeraren är på plats är det, på en Enfold-kraftsatt webbplats likt denna och tiotusentals andra, en befriande fröjd att se hur väl WP 5.0 fungerar med Enfold.

Det här blogginlägget är författat i den nya blockredigeraren och så här långt är det normalt för troligen de allra flest användare av WP 5.0 och Enfold. Det som är glädjande att se är hur Enfold-utvecklarna lyckats bygga ihop “Gutenberg” (block-redigeraren) med Avia Builder. Du kan fortsätta arbeta med Enfold i WP 5.0 utan att behöva aktivera Classic Editor-tillägget, eller valfritt “Disable Gutenberg”-plugin.

OBS: När du redigerar ett blogginlägg som du skapat med Enfold kommer du eventuellt att behöva konvertera dess innehåll till ett block. Om du redigerar ett inlägg och bara ser rubriken + ett block, klicka på prickarna i högra hörnet (inte uppe till höger i panelen, jag menar prickarna i modulen under rubriken). Där väljer du “konvertera till block” och så ska allt i ditt blogginlägg visas. Detta har inträffat ibland på BjornSennbrink, dock inte vid varje redigering. Se vad jag menar i klippet nedan:

På bjornsennbrink.se, sennbrink.se, wpkunskap.se, LinkedIn och Facebook har undertecknat publicerat flera  artiklar under hösten 2018 som handlat om de frågetecken som tidigare fanns kring relationen WP 5.0 och Enfold-temat.

Dessa frågetecken har idag förvandlats till utropstecken, när det står klart att företaget bakom Enfold-temat valde en balansgång snarare än en revolution. Det är bra för framtiden att Enfold på sätt och vis är sammanbyggt med “Gutenberg”, och att Enfold inte blev till en stand-alone-produkt.

Det enda som kommer att stå allena i framtiden är Enfold-temat innan det installeras på en WordPress-grund. Kriesi kommer att skrota alla tidigare teman, de kommer att ligga kvar några veckor på ThemeForest innan de försvinner för köp och nedladdning.

Kriesi skriver i bloggposten för Enfold 4.5.1 att de kommer att fortsätta utveckla Enfold och att alla tidigare teman kommer att rensas ut. De riktar, förståeligt, kritik mot hur ThemeForest säljer teman.

Istället för att tvinga kunder till att förnya licensen år efter år får Kriesi pengar en gång och flera gånger om kunder köper support. Långt ifrån alla köper support och då blir intäktsströmmen svag, vilket i sin tur leder till bristande ekonomiska muskler i utvecklingsarbetet.

Jag avslutar detta blogginlägg med ett frågetecken: Hur kommer Kriesi att utveckla Enfold och hur kommer betalmodellen att se ut?

En inte alltför vild gissning är att Kriesi slutar sälja Enfold-temat via ThemeForest, kör ett eget race i form av marknadsföring och försäljning samt inför en beständig koppling mellan kunders webbplatser och Kriesis servrar, för att säkerställa att kunden har en aktiv licens. Första åren troligen som en uppmaning till att uppgradera och om några år med funktionen betala-för-licensen-annars-går-din-sajt-sönder.