BJÖRN: Motor & Bilar

12+ års motorbloggande inkl. allt content från SUVTEST.se och CARTESTR.com


2020 Land Cruiser Heritage Edition

Toyota hyllar Land Cruiserns kontinuerliga utveckling genom 6 decennier genom att visa upp en Heritage Edition på Chicago-salongen i januari 2019. Här kan du läsa om ett urval av saker som gör att denna Land Cruiser utmärker sig, bland de 1199 andra bilarna i samma utförande.

Ja, det är en begränsning i antal LC som tillverkas under Heritage-flaggan. 1200 st kommer till handlare i USA under 2019. Priset är i skrivande stund inte klart men en Land Cruiser börjar på 85 000 dollar, så räkna med kanske ett pris på i runda slängar 100 000 USD?

Land Cruiser Heritage Edition kommer med två sätesrader, fram och bak, för att maximera lastförmågan. Två exteriörfärger finns; Midnight Black Metallic och Blizzard Pearl. Grillen svärtas och 18-tumsfälgarna från BBS går i en brons nyans + en badge som visar för de runt om dig att du minsann kör en Heritage Edition.

All exteriör krom försvinner och ersätts av svärtade lamphus för strålkastarna, dimljusen får mörkt krom som inramning och ytterbackspeglarnas kåpor går även de i nån slags mörkare krom. För att ge bilen sofistikerad närvaro

Invändigt är det svart läder. Det lyfter Land Cruiserns renommé om en bil som låter dig kombinera lyx med användbarhet. Och så är det kontrasterande sömmar på sätena, ratten, dörrsidorna och mittkonsolen i samma brons-nyans som på fälgarna. Fint ska det va’.

Under huven, en V8:a såklart, på 5.7 liter och 381 hp. Samma som du finner i en LC utan Heritage Edition-setup.

Här kommer några snygga bilder av skapelsen:

På vintern kör vi som bekant med dubbdäck eller iallafall vinterdäck. Det påverkar förbrukningen uppåt.

På vintern är det kallt utomhus. Att starta en bil när det är kallt är sämre för förbrukningen. Än om det är varmt utomhus.

På vintern bidrar fartvinden till att göra det ännu kallare utomhus. Det blåser massor av kall luft rakt in på motorn.

Läs mer
SUV-omdöme: Toyota RAV4 2019+

En ny generation RAV4 har presenterats (våren 2018) och den här nya modellen är ett stort steg framåt för Toyotas storsäljare. Ett helt nytt utseende, en uppdaterad interiör, flera säkerhetsfunktioner som standard, ny inredning och såklart hybridmotorn under huven. Fortsätt läsa SUVTEST:s presentation av SUV-modellen Toyota RAV4 2019.

På SUVTEST har du det senaste året kunna läsa flertalet artiklar om utgående modell av RAV4. En demobil 2013 och en (privatägd) hybrid har 2017+2018 gjorts tillgänglig för undertecknad, den senare från sprillans ny tills när bilen i fråga rullat närmare 1000 mil. Totalt har 500 mils egen körning legat till grund för texterna av

Nya (2019+) Toyota RAV4 är kortare, bredare och högre än utgående modell. Men hjulbasen är längre vilket gett mer utrymme invändigt. Markfrigången är märkbart högre än tidigare, från ca 15,5 cm till ca 21,8 cm. Samtidigt har angreppsvinkeln försämrats till 19 grader, bak oförändrat 22 grader.

Läs mer