BJÖRN: Motor & Bilar

12+ års motorbloggande inkl. allt content från SUVTEST.se och CARTESTR.com


Bensinförbrukning VW Caravelle VR6 på vintern?

Familjebuss är sprunget ur flera års test och provkörning av bilar för publicering i CarTestr-tjänsten SUVTEST. Med den introduktion till biltest kommer här ett “test” av vår familjebuss. Välkommen att läsa och lära dig saker om en begagnad Volkswagen Caravelle.

Caravelle är en bilmodell som funnits sen 1980, enligt Wikipedia en modell baserad på VW Transporter, även om VW Transporter idag inte är samma bil som en Caravelle.

En VW Transport med tre sätesrader kallas idag för Shuttle. Därtill finns Caravelle och Multivan. Min erfarenhet av Shuttle och Caravelle säger att en Shuttle är en snikversion av Caravelle, att Shuttle är som en Transporter (med skåp) och hjälpligt förbättrad för att tilltala de med ett behov av att transportera människor, utan komforten som kommer i en Caravelle eller Multivan. Mängden ljudisolering är märkbart mindre i en Shuttle än i en Caravelle, iallafall i T5-modellen.

Den Caravelle som testats här är av 2000 års modell. Bilen är tillverkad i november 2000 och vissa webbtjänster listar bilen som 2001 års modell. På registreringsbeviset står det dock år 2000.

Läs mer

Det finns bilar; SUVar och cross-overs, som är väldigt ovanliga eller rent av obefintliga på svenska vägar. Vissa är varianter av de modeller som vi har att tillgå i Sverige och Europa. Andra bilar är sådana som mycket sällan eller aldrig säljs i Sverige, men som är stora på sina hemmamarknader. Här tar vi en titt på SUV-modeller du sannolikt aldrig hört talas om.

Tata, icke att förväxla med tjeckiska Tatra, är ett konglomerat i Indien. Dotterbolaget Tata Motors tillverkar inte helt oväntat fordon.

Tata Harrier är en (hårig?) helt ny kompakt-SUV/cross-over vars konkurrenter är Jeep Compass och Hyundai Creta (ix25). Fronten är som brukligt nu för tiden en mashup av hur andra tillverkare skulpterat sina bilar: Smala LED-stripes högt upp och halvljus/helljus samlade i en klump lite längre ner. Faktiskt inte helt olik nya Hyundai Santa Fe eller kanske ännu mer Hyundai Kona.

Tata saluför även den lite mindre (4 meter långa) bilen Nexon som liknar ett ägg på styltor. Tänk gamla Renault Scenic i 4×4-utförande fast med högre midjelinje och tillplattat tak. Ingen vacker skapelse. Hjälpligt moderniserad med tvåtons-lackering. Marknadsförs som Indiens första(!!) bil som fått fem stjärnor i GLOBAL NCAP.

Tatas stora SUV heter Hexa. Fronten för tankarna till Kia Sportage och i viss mån även Kia Sorento. Resten av bilen är tämligen generisk.

Tata Sumo Gold marknadsförs med “make the ultimate power statement” och “unlimited power”. Det är så man kräks. Den här kantiga skapelsen är i linjerna en G-klass från Mercedes, tvångsparad med en Lada Niva.

Under huven en treliters(!) fyra på…håll i dig nu…85 hästkrafter! 250 Nm i vridmoment mellan (smala) 1000-2000 rpm. Accelerationen anges 0-60 km/h som avverkas på strax under 10 sekunder. 0-100 km/h tar lika lång tid som i en Renault 4: Ofattbara 27,6 sekunder.

Men det är inte slut där. Interiören är i en klass för sig själv. Klass 1983 möter 2019. Spartanskt är ett lyxbegrepp i sammanhanget. Det finns en ratt, två mätare, ett par spakar och en mittkonsol som liknar en skokartong på högkant. Materialvalen är….ekonomiska? Make a statement, som sagt.

Offroad med Audi A4 Allroad

Belgorod, en stad i västra Ryssland, är platsen för inspelningen av verkligen utmanande SUV-test och test av bilar som utger sig för att vara SUV:ar eller iallafall kompetenta nog att tackla dåliga vägar.

Audi A4 Allroad är en av de bilmodellerna testade här och även om Audi Allroad inte är en SUV har den fyrhjulsdrift samt en tuffare utstrålning än en vanlig Audi A4 eller A6.

  • Fast hur är den egentligen att köra offroad?
  • Kommer den att ta sig upp för de snöklädda, branta backarna?
  • Eller kommer den att misslyckas?

Det kan du se i det nedan inbäddade videoklippet av “Manager Anton”. De talar ryska i videon men du kan förstå en del genom att slå på auto-textning på engelska. Fler modeller testade är BMW X3, Audi Q7 och Mercedes-Benz E-klass 350 4MATIC.