BJÖRN: Hemma och Bostad – BjornSennbrink.se

Bostad, trädgård, kläder, städredskap, mat, recept mm.


När jag en gång i tiden gick i gymnasiet skrev jag ett specialarbete om Hugo Boss. På den tiden var det inte alla förunnat att ha en bärbar dator, men si det hade jag. Mitt specialarbete blev grymt bra och tack vare mycket hjälp från Joakim P i Örebro lärde jag mig massvis om Hugo Boss-kollektionerna.

Precis som tusentals andra var jag som yngre helt såld på märkeskläder. Jag minns fortfarande hur Daniel (inte jag) en gång kom till skolan i nya kläder och hur han med ett leende vek undan sin nya jacka och blottade Peak Performance-loggan. Jag minns också hur de märkestrogna noterade att jag en dag hade Levi´s och Peak Performance på mig, visserligen andra-sorteringen men ändå. Jag köpte även en Ralph Lauren-pullover innan jag gav upp den fejkade märkesjakten på klädfronten.

De senaste tio åren har jag haft en usel garderob. När jag jobbade hade jag skjorta och finbyxor, hemma blev det jeans och t-shirt samt en pullover. På skofronten har det varit något av ett mellanting. Jag hade skyddsskor på sista jobbet och gavs möjlighet att bära andra skor om jag betalade dessa själv. Det blev ett par svarta Reebok som jag bar tills de var slut. Då köpte jag två par nya för en femhundring. Alltså inga stora utgifter när det kommer till kläder.

Läs mer

Här hemma har vi i början av året drabbats av en handfull mycket långa leveransavbrott i internetuppkoppling. Problemen har uppstått främst kvällstid och det har inte funnits vare sig information eller någon att ringa.

Jag har vid varje driftavbrott skickat ett SMS till VD på Stadsnät. Tjänsteleverantören Alltele har inte vid ett enda av dessa avbrott haft information på sin webbplats om någon driftstörning. Därför tänkte jag att den person i toppen för det nät Alltele köpt in sig på, skulle ha ett intresse av att inom sin organisation förmedla problembilden.

Läs mer

Häromdagen kom jag på att ett tält vore praktiskt att ha i trädgården när vår dotter fyller år snart. Vi har inte så stor lägenhet och med ett partytält på baksidan så kommer kalaset att vara lätt att genomföra.

Barn som fyller två år brukar betyda släktingar på besök. Inte sällan kommer alla på en gång och då är det bra att ha gott om plats för alla gäster. Så jag tänkte: Hyra tält!

Läs mer

Jag har tidigare i höst skrivit om ett utdraget reklamationsärende och när det nu äntligen skulle avslutas klantade sig Halens, igen.

Reklamationen i fråga rör en H2O-mopp som en dag slutade att producera ånga. Jag tog kontakt med Halens och blev ombedd att sända in den trasiga moppen. Ett par dagar senare dök det upp en helt ny mopp på posten, som jag antog var en del av reklamationen. Jag sände in den trasiga moppen och så en dag kom det en faktura på 799 kr + 19 kr i faktureringsavgift. Jag hade ju inte beställt någon mopp!?

Läs mer

För några veckor sen kompletterade jag ett blogginlägg om hur jag gick tillväga för att reklamera H2O-moppen. Allt löpte på som förväntat men så kom det ett brev på posten…

Detta har hänt:

  • Januari 2013: Beställning av mopp
  • Februari: 2013: Betalning av mopp
  • September 2013: Moppen reklameras, en ny mopp kommer hem till mig och den trasiga skickas till Haléns i Borås.
  • Oktober 2013: Haléns skickar faktura för betalning av “beställd mopp”

Haléns försökte ta betalt två gånger? Haléns ville blåsa mig på 800 kr? Haléns ville komma undan sitt garantiåtagande?

Idag och i förrgår (onsdag 16/10) har jag talat med Halens kundsupport och reklamationsavdelnining. Det var nämligen så att jag fick en faktura lite oväntat där det stod att jag skulle betala för en H2O-mopp. Så här gick det till:

Jag köpte en H2O-mopp i januari 2013. Jag betalade den i februari 2013.

När sommaren var slut och vi befann oss i september reklamerade jag moppen. En handfull mail och ett par veckor senare fick jag en avi om ett paket att hämta ut. Det var en helt ny H2O-mopp. Så bra. Jag reklamerar och de sänder en ny mopp. Som det ska vara. Ett års garanti va?

Jag skickade iväg den trasiga moppen och sen tänkte jag att allt var klart. Då damp det ner en faktura. Skumt, jag hade inte beställt någon mopp. Jag hade däremot fått en mopp utan att be om en. Jag antog att det var metoden som Halens använde för att hantera reklamationer: En trasig mopp inom garantin ger en ny mopp till mig som kund.

Jag ringde till kundsupport och efter liten väntan blev jag ombedd att betala för moppen. Det var ju fel. Jag hade inte köpt en andra mopp. Jag hade fått den, som jag antog som del av garantiåtagandet. Några minuter senare fick jag tala med reklamationsavdelningen som sa att fakturan skulle makuleras.

Idag så ringde Halens till mig. De bad mig kolla mitt bankkonto efter en inbetalning(!!!) från Halens till mig. Jojomen, den fanns där. 799 kr, märkligt nog samma pris som för en H2O-mopp.

Så fakturan som kom i början av veckan på drygt 800 kr skulle jag ha använt för att återbetala en från Halens utbetalad kontantersättning. Visst är det snurrigt?