BJÖRN: Hemma och Bostad – BjornSennbrink.se

Bostad, trädgård, kläder, städredskap, mat, recept mm.


Jag har tidigare i höst skrivit om ett utdraget reklamationsärende och när det nu äntligen skulle avslutas klantade sig Halens, igen.

Reklamationen i fråga rör en H2O-mopp som en dag slutade att producera ånga. Jag tog kontakt med Halens och blev ombedd att sända in den trasiga moppen. Ett par dagar senare dök det upp en helt ny mopp på posten, som jag antog var en del av reklamationen. Jag sände in den trasiga moppen och så en dag kom det en faktura på 799 kr + 19 kr i faktureringsavgift. Jag hade ju inte beställt någon mopp!?

Läs mer

För några veckor sen kompletterade jag ett blogginlägg om hur jag gick tillväga för att reklamera H2O-moppen. Allt löpte på som förväntat men så kom det ett brev på posten…

Detta har hänt:

  • Januari 2013: Beställning av mopp
  • Februari: 2013: Betalning av mopp
  • September 2013: Moppen reklameras, en ny mopp kommer hem till mig och den trasiga skickas till Haléns i Borås.
  • Oktober 2013: Haléns skickar faktura för betalning av “beställd mopp”

Haléns försökte ta betalt två gånger? Haléns ville blåsa mig på 800 kr? Haléns ville komma undan sitt garantiåtagande?

Idag och i förrgår (onsdag 16/10) har jag talat med Halens kundsupport och reklamationsavdelnining. Det var nämligen så att jag fick en faktura lite oväntat där det stod att jag skulle betala för en H2O-mopp. Så här gick det till:

Jag köpte en H2O-mopp i januari 2013. Jag betalade den i februari 2013.

När sommaren var slut och vi befann oss i september reklamerade jag moppen. En handfull mail och ett par veckor senare fick jag en avi om ett paket att hämta ut. Det var en helt ny H2O-mopp. Så bra. Jag reklamerar och de sänder en ny mopp. Som det ska vara. Ett års garanti va?

Jag skickade iväg den trasiga moppen och sen tänkte jag att allt var klart. Då damp det ner en faktura. Skumt, jag hade inte beställt någon mopp. Jag hade däremot fått en mopp utan att be om en. Jag antog att det var metoden som Halens använde för att hantera reklamationer: En trasig mopp inom garantin ger en ny mopp till mig som kund.

Jag ringde till kundsupport och efter liten väntan blev jag ombedd att betala för moppen. Det var ju fel. Jag hade inte köpt en andra mopp. Jag hade fått den, som jag antog som del av garantiåtagandet. Några minuter senare fick jag tala med reklamationsavdelningen som sa att fakturan skulle makuleras.

Idag så ringde Halens till mig. De bad mig kolla mitt bankkonto efter en inbetalning(!!!) från Halens till mig. Jojomen, den fanns där. 799 kr, märkligt nog samma pris som för en H2O-mopp.

Så fakturan som kom i början av veckan på drygt 800 kr skulle jag ha använt för att återbetala en från Halens utbetalad kontantersättning. Visst är det snurrigt?

H2O-moppen som jag köpte i början av året verkar ha gett upp. Den har inte använts mer än ett par timmar totalt så nu ska den reklameras.

Den enda knappen på H2o-moppen (med det röda skenet) lyser när elkontakten stoppas in i vägguttaget. När skenet blir grönt ska moppen enligt instruktionsboken kunna startas. Den börjar låta svagt men sen kommer det ingen vattenånga.

Jag köpte moppen på Halens och började med att maila till deras reklamationsavdelning (mobrek@halens.se):

I början av januari köpte jag en H2O-mopp X5 av er. Idag slutade den att fungera.
Hur garantin ut för moppen?
Får jag en ny mopp eller ska den jag har skickas in för lagning?
Om den ska skickas till er, hur ska det ske?

Uppdatering 20/9 -13:
Efter några mail och väntan några dagar kom returfraktsedeln med snigelposten. Jag blev ombedd att emballera den trasiga moppen och skicka in den. Jag fick också veta att en ny mopp skulle komma till mig på posten.

Uppdatering 27/9 -13
Halens levererade en sprillans mopp som ersättning för vår trasiga. Returfraktsedel kom med posten och jag försökte få Halens att ordna med emballage. Det ville de inte. Så bra då att den nya moppens kartong passade bra med den trasiga.

Så om inget mer händer nu vill jag sammanfatta reklamationshanteringen hos Halens som godkänd. Trevlig ton i mailkonversationen och informativa svar. Inget velande eller gnäll och plus för att vi fick en ny mopp innan vi skickat iväg den trasiga.

Uppdatering 18 oktober 2013
Tyvärr fortlöpte ärendet inte så smidigt som jag hoppats på. Läs fortsättningen: