BJÖRN: Digital annonsering – BjornSennbrink.se

Välkommen att läsa blogginlägg som kretsar kring tankar om, planering av, produktion av, analys av och förståelse för digital annonsering, sökordsannonsering (SEM), annonsering i social media, sökmotoroptimering (SEO) och relaterade samt relevanta metoder för att marknadsföra budskap, varor och tjänster B2B samt B2C.


Sommaren 2013 betalade jag Facebook för att få längre räckvidd för ett inlägg jag gjorde på företagets Facebook-sida. Inläggets CTA är att klicka på länken till sennbrink.se där jag lagt in ett “snyggt parallax-tema”.

Inlägget visades som “sponsored” i användares flöden, användare som enligt Facebooks information är personer som är ihopkopplade med personer som gillat Facebook-sidan i fråga.

Budgeten på 210 kr resulterade i en räckvidd på ca 4,700 personer. Den räckvidden gav 110 klick (till sennbrink.se) vilket bekräftas av Google Analytics, tre personer gillade inlägget och två personer kommenterade inlägget:

Procentuellt på veckobasis ökade antalet gilla-markeringar med 3,51 procent, räckvidden med 4121,74 procent och People Talking About This med 200 procent.

Facebook är som Google. En dag finns något nytt och nästa dag inte. Nu har jag flera dagar i rad sett möjligheten att marknadsföra inlägg. Så jag köpte tjänsten.

Facebook Payment Receipt

Facebook Payment Receipt

Det är ganska dyrt att köpa marknadsföring av inlägg på Facebook. Jag kan tänka mig att priset är rörligt. Jag har inte satt mig in i det hela riktigt än. Vad jag däremot vet är att du måste ha minst 100 Gilla på din Page om du vill marknadsföra ett inlägg.

Jag marknadsförde ett inlägg på min privata profil, en länk till ett blogginlägg om sökmotoroptimering av video på webben.

Jag betalade 45 kronor, via PayPal, utan problem. Jag fick ett kvitto som inloggad på Facebook och i min inbox. Jag fick även ett kvitto från PayPal. Inga konstigheter. Nu ska vi se om mina vänner på Facebook blir irriterade på mig eller om detta ger många besökare till min blogg.