BJÖRN: Digital annonsering – BjornSennbrink.se

Välkommen att läsa blogginlägg som kretsar kring tankar om, planering av, produktion av, analys av och förståelse för digital annonsering, sökordsannonsering (SEM), annonsering i social media, sökmotoroptimering (SEO) och relaterade samt relevanta metoder för att marknadsföra budskap, varor och tjänster B2B samt B2C.


Facebook-annonsering: Skillnad på Reach och Impressions

Du som annonserar eller tänker annonsera på Facebook undrar kanske vad det är för skillnad på Reach/räckvidd och Impressions/visningar? Fortsätta läsa och få mer kunskap inför att du försöker tyda rapporterna efter avslutad annonsering på Facebook.

Läs mer
Bok om Adwords

Företag, företagare, ideellt engagerade, marknadsförare frilans och anställda – alla torde ha något att tjäna på att läsa boken Google Adwords för alla – det har jag gjort och här är min recension!

Bygg en pengamaskin fokuserar på den del av AdWords som rör annonsering i sökresultatet på Google. I boken vägleds du genom AdWords grunder och genvägar av Michael Berman och Michael Wahlgren.

Läs mer

SEO-tillägget “SEO by Yoast” är ett måste-plugin för WordPress-sajtinnehavare. I nuvarande version finns det en innehållsanalys med förslag på vad du kan förbättra innan du publicerar ett nytt inlägg.

För att få full pott ska du börja med att ange ett nyckelord som du vill optimera för t.ex. “Mercedes GLC” som jag använde för ett tidigare publicerat inlägg.

1 – Minst en länk
Det är bra att länka vidare till andra webbplatser eller varför inte lägga till en intern länk? Välj en ankartext som inte innehåller nyckelordet som du optimerar inlägget för. Det kan skrivas i samma mening som länken finns. Om du inte vill länka till en sajt vars innehåll du inte är helt hundra på, ange rel-nofollow för länken.

2 – Bild med alt-text som innehåller sökordet
Bilder livar upp och kompletterar en text. När du lägger in bilden i WordPress finns det möjlighet att ange en alt-text. Den alt-texten visas om bilden av någon anledning inte laddas fram. Nyckelordet ska finnas i alt-texten.

3 – Nyckelord finns i permalänken
Permalänk är samma sak som webbadress eller sökväg. Det är adressen till det WordPress-inlägg som dina besökare kommer till. Placera nyckelordet i permalänken. Exempel: https://bjornsennbrink.se/suv-test-nya-mercedes-glc/ – Mercedes GLC är nyckelordet för den permalänken.

4 – Nyckelordet förekommer inom en Hx-tagg
Hx-taggar kan användas för att skapa mellanrubriker eller en mer sammanfattande styckesindelning i WordPress-inlägg. Hx-taggarnas exakta utseende styr du via CSS-filen. Här får du kanske prova olika lösningar. Det kan vara svårt att få in nyckelordet på ett naturligt vis. Ett exempel på Hx tagg är H2. H3 är en annan.

5 – Skriv fler än 300 ord
Mer text, mer innehåll för Google att indexera och för dina besökare att ta del av. På motorsajten SUVTEST är de flesta texterna mer än 1000 ord långa. När det är kortare än så handlar det ofta om SUV-videos med tillhörande relativt korta beskrivning. Det bästa är att skriva upp emot 500 ord utan att det handlar om ren utfyllnad. Ha tålamod, skriv ett längre inlägg varje gång istället för många små korta.

6 – Placera nyckelordet tidigt i inläggets titel
Vi svenskar tycker om att skriva massor av ord innan nyckelordet. Jobba med talstreck och bindesstreck för att skapa en naturlig position tidigt i inläggstiteln. Tänk också på att skriva en titel som ska locka till klick. Tala till de potentiella besökarnas känslor. Att börja med en siffra är t.ex. en erkänt bra metod.

Sökmotoroptimering är ett intressant komplement till all annan marknadsföring som företag köper. Jag har läst boken Guldläge på nätet som handlar om just sökmotoroptimering och tycker att det är en bra bok som går igenom grunderna för SEO ur ett svenskt perspektiv.

Boken är skriven av Magnus Bråth och Michael Wahlgren. Magnus driver företaget Brath AB och Michael är VD för Pineberry. Det är två välkända namn i SEO-Sverige och det skänker en tyngd till bokens innehåll olikt vad du finner om du googlar och laddar hem allehanda e-böcker om sökmotoroptimering.

Läs mer

Facebook är som Google. En dag finns något nytt och nästa dag inte. Nu har jag flera dagar i rad sett möjligheten att marknadsföra inlägg. Så jag köpte tjänsten.

Facebook Payment Receipt

Facebook Payment Receipt

Det är ganska dyrt att köpa marknadsföring av inlägg på Facebook. Jag kan tänka mig att priset är rörligt. Jag har inte satt mig in i det hela riktigt än. Vad jag däremot vet är att du måste ha minst 100 Gilla på din Page om du vill marknadsföra ett inlägg.

Jag marknadsförde ett inlägg på min privata profil, en länk till ett blogginlägg om sökmotoroptimering av video på webben.

Jag betalade 45 kronor, via PayPal, utan problem. Jag fick ett kvitto som inloggad på Facebook och i min inbox. Jag fick även ett kvitto från PayPal. Inga konstigheter. Nu ska vi se om mina vänner på Facebook blir irriterade på mig eller om detta ger många besökare till min blogg.