Biltest och provkörningar – BjornSennbrink.se

10+ år som yrkesförare och SUV-testare sen 2013: Tiotusentals mil på vägen med dussintals olika bilar.

Mitsubishi Outlander 2,2D av 2013/2014 års modell är en crossover, en kompakt-SUV, med plats för hela familjen och ett par kompisar om du köper modellen med upp- och nedfällbara extrasäten längst bak. Då blir Outlandern sjusitsig på bekostnad av lastutrymmet.

Invändigt: Nya Mitsubishi Outlander känns vid en första provkörning som gedigen och rymlig. Trots svart tygklädsel och svart inredning känns Outlandern luftig, något som förstärks när lastutrymmet inspekteras. Det rymmer utan problem en stor barnvagn och under golvet finns flera djupa förvaringsfack. Det är lätt att komma in i baksätet, insteget är brett och handtaget i dörren sitter nära B-stolpen.

Lätt att nå baksätet

Inredningen känns väl ihopskruvad och är likvärdig med andra asiatiska bilar inkl. Toyota. Det är även Toyota som Outlandern liknar när det kommer till placering av knappar. Det finns flertalet knappar nere till vänster intill ditt vänstra knä när du sitter i förarstolen. Dessa knappar är inte helt lätta att se. På den testade bilen fanns det bara två funktioner, resterande uttag för knappar hade täckbrickor.

Läs mer

Hyundai ix35 är modellen som tog vid när Tuscon gick i graven. Det är en mindre bil än den populära Santa Fe och är faktiskt helt OK, så länge du inte är längre än 180 cm eller har behov av att resa längre sträckor i baksätet.

* 10 juni, 2013: Nu är bilen färdigtestad. Läs hela min text på http://www.facit.com/se/test-av-hyundai-ix35/

Jag hämtade bilen igår och det är en 2011 års modell med knappt 950 mil på mätaren. En ren demobil med andra ord och som räcker gott för att ge mig en bild av vad Hyundai ix35 kan bjuda på för en småbarnsfamilj. Bilen har en rapp dieselmotor kopplad till en automatlåda och klarade av storhandlingen igår på ICA riktigt bra.

hyundai-ix35

hyundai-ix35

Mina upplevelser av Hyundai ix35 kommer att publiceras senare i juni, på FACIT.com där jag för några dagar sedan publicerade en lång text om hur jag upplevde en Mitsubishi Pajero av 2012 års modell.

Det här att bilen är några år gammal tror jag inte spelar så stor roll. Det finns så många motorjournalister som testar nytt, jämför och bedömer nya bilar, att det nog finns utrymme för mina åsikter också, särskilt som de senare bygger på en bil som är inkörd. Sen är det också så att du som bilköpare sparar pengar på att köpa en lätt begagnad bil snarare än en ny. Värdeminskningen direkt efter leverans är ofta många sköna tusenlappar.

25-26 maj hade jag en nästan ny Mitsubishi Pajero till låns. Syftet med lånet var att bilda mig en uppfattning om bilen och att skriva om mina upplevelser på FACIT.com där jag nu är gästbloggare tillsammans med bl.a. Åsa Wallenrud (Lilla gumman mm), Magnus Glader (Familjebilsbloggen), Mattias Goldmann (Gröna Bilister) och Carl-Ingemar Perstad (Trafikmagasinet, MyFlorida.se).

Jag har kört Pajero tidigare, förra generationen, och jag måste säga att första intrycket av den här modellen var så mycket bättre. Snyggare, mer krom och lyxigare inredning. Den knattrande dieselmotorn har utvecklats och med ett vrid på 440 Nm gick all körning som på räls.

stor-suv

Sist jag körde Pajero testade jag terrängegenskaperna och blev riktigt imponerad. Nu handlade det mer om asfalt och grusvägar tillsammans med familjen en solig försommarhelg. Det var väldigt trevligt och jag vill rikta ett stort tack till Bilexpo i Örebro som lånade ut Pajeron till mig.

– Läs hela testet av Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D på FACIT.com