Biltest och provkörningar – BjornSennbrink.se

10+ år som yrkesförare och SUV-testare sen 2013: Tiotusentals mil på vägen med dussintals olika bilar.

Toyota Avensis 2.2 D-4D är en på Toyota-vis genomgående välbyggd, relativt rymlig och komfortabel bil. En begagnad Toyota är för det mesta ett bra bilköp och här kan du läsa om hur det är att köra en 2006 års modell av Avensis med dieselmotorn D-4D på 2,2 liter och 177 hk/400 Nm.

Bilen som testats hade ca 17,000 mil på mätaren och var extrautrustad med Executive-paketet vilket betyder tonade sidorutor bak och bakåt, helskinn/läderklädsel, xenon-halvljus, halogen-dimljus, halogen-helljus, klimatanläggning med två zoner (fram), färddator av enkel modell, ingen skärm med inbyggd GPS eller liknande. Skinn/läderinklädda dörrsidor och på armstödet mellan framstolarna bidrar till att höja komforten. Ställbar ratt i alla ledder och elinställbara framstolar liksom elinställbara, uppvärmda och infällbara ytterbackspeglar. Elfönster hissar fram och bak med barnspärr (låsning av fönsterhissarna för baksätet).

Läs mer

Fjärde generationens Toyota RAV4 är i mina händer den här helgen och detta är den fjärde SUV:en som jag testkör i sommar.

Toyota själva kallar RAV4 för en MPV vilken utan akronymer blir Recreational Activity Vehicle – Multi-Purpose Vehicle. Det handlar alltså om en mångsidig bil som har många användningsområden och att den är lämplig för rekreation förslagsvis utefter eller på vägar som kräver högre markfrigång och fyrhjulsdrift.

Den testade bilen har en 2,0-liters bensinfyra med 111 kW/151 hk vid 6200 v/min och 195 Nm vid 4000 v/min. Växellådan är automatisk och steglös vilket omvandlat till Toyota-terminologi blir Multidrive S. Det finns paddlar på ratten för (snabb) manuell uppväxling och då finns det sju växlar framåt.

Den testade bilens Active-utförande inkluderar utöver standardutrustning; elektriskt manövrerbar baklucka, femekrade 18-tumsfälgar, infällbara sidobackspeglar, xenon och strålkastare med automatisk nivåjustering. För att få funktioner såsom körfils- och döda vinkels-varnare samt automatiskt helhjus, elstolar och skinnklädsel krävs ett steg upp till Executive-utförandet.

Bilen går tyst på alla underlag och är inte på långa vägar lika bullrig som Mitsubishi Outlander eller Hyundai ix35. En mjuk sättning i fjädringen i kombination med en märkbart bred bil ger ett smidigt uppförande på vägen. RAV4:an trivs lika bra på kurvig landsväg som på motorväg. Återstår nu att testa hur den uppför sig fullastad med fru och dotter i baksätet…


Läs om hela biltestet på http://www.facit.com/se/test-av-nya-toyota-rav4-20-multidrive-s/

Jag har varit i Los Angeles vid två tillfällen. En gång i mars 1999 och senaste gången i juni 2010. Första resan vågade jag inte låna min morbrors bil men på senaste resan hade jag inte bara blivit äldre utan också haft möjligheten att på hemmaplan ratta motorstarka bilar.

Vi bodde i Hermosa Beach vilket är ett tätbebyggt område med smala gator och breda genomfartsleder. Resmålet för dagen var South Bay Galleria som ligger längs med Hawthorne Blvd i Redondo Beach. Bilresan dit tog 10-15 minuter och jag fick bilnyckeln. Första gången var det inte tal om att ge mig någon körlektion. Jag fick veta att det sitter en knapp under ratten som måste tryckas in för att bilnyckeln ska gå att ta ur tändningslåset.

Läs mer