Biltest och provkörningar – BjornSennbrink.se

10+ år som yrkesförare och SUV-testare sen 2013: Tiotusentals mil på vägen med dussintals olika bilar.

BMW X3 xDrive 35d är en mycket kompetent SUV, eller SAV på BMW-språk, som jag haft förmånen att ratta i en vecka. När det här publiceras är jag på väg till Stockholm för att lämna in bilen på BMW:s huvudkontor i Sollentuna.

Det är med blandade känslor som jag lämnar tillbaka X3:an som under en vecka bjudit på massor av körglädje, nytta och äventyr. Första natten med BMW:n drömde jag om Toyota RAV4 och det är väl talande för hur jag kände inför X3:an inledningsvis.

Toyotan må ha haft mycket sämre teknik men uppförandet på vägen i kombination med sina utrymmen har iallafall fått mig att tycka väldigt mycket om nya RAV4. X3:an var genomgående trängre invändigt än RAV4 men levererade dock något som RAV4 inte bjöd på: Sportbilsprestanda.

Läs mer

Den här veckan är det (näst efter BMW X1) en Chevrolet Captiva LTZ som jag rattar och efter en kort provkörning nu ikväll ger jag mig på att blogga om bilen.

Första intrycket av Captivan är att den är typiskt amerikansk. Jag har kört den mycket större Chevrolet Tahoe och även om Captiva är mindre är det mycket i upplevelsen som är sig likt. En påtaglig skillnad är dock att Captivan har en liten dieselmotor och Tahoe har en V8-bensinmotor.

Vid stadskörning och normal landsvägskörning är det ett mysigt litet gung i bilen. När CarBuyer i England testade Captivan klagade de på just det. Det är bara en nackdel när hastigheten ökar eller om vägen är dålig = kontrollen över fordonet minskar. Fast jag gillart!

Ett mer utförligt test står att läsa på SUVTEST.se – Chevrolet Captiva LTZ

BMW är för Tyskland vad Citroen är för Frankrike. Tekniska och designmässiga lösningar som utmärker sig, där andra tillverkare verkar tävla om att likna varandra så mycket som möjligt.

Detta är särskilt intressant i dessa tider när konkurrenten Mercedes gått och stoppat in Dacia-motorer i sina VW Polo-liknande småbilar, och bara helt nyligen kommit med en modell (GLA) som är utsedd att konkurrera med X1:an.

BMW är också en av världens biltillverkare som inte ägnar sig åt uttalad badge engineering. Mini må vara en bil inom koncernen men du ser ingen Mini med BMW-gälar i fronten eller någon BMW hjälpligt omstöpt för att kunna säljas som en Mini. Det är sånt som gör att bilköparna flockas till märket år ut och år in.

Läs mer