BJÖRN: Biltest och provkörningar – BjornSennbrink.se

Björn Sennbrink bloggar om testade och provkörda bilar utifrån 10+ år som yrkesförare och motorskribent sen 2013.


25-26 maj hade jag en nästan ny Mitsubishi Pajero till låns. Syftet med lånet var att bilda mig en uppfattning om bilen och att skriva om mina upplevelser på FACIT.com där jag nu är gästbloggare tillsammans med bl.a. Åsa Wallenrud (Lilla gumman mm), Magnus Glader (Familjebilsbloggen), Mattias Goldmann (Gröna Bilister) och Carl-Ingemar Perstad (Trafikmagasinet, MyFlorida.se).

Jag har kört Pajero tidigare, förra generationen, och jag måste säga att första intrycket av den här modellen var så mycket bättre. Snyggare, mer krom och lyxigare inredning. Den knattrande dieselmotorn har utvecklats och med ett vrid på 440 Nm gick all körning som på räls.

stor-suv

Sist jag körde Pajero testade jag terrängegenskaperna och blev riktigt imponerad. Nu handlade det mer om asfalt och grusvägar tillsammans med familjen en solig försommarhelg. Det var väldigt trevligt och jag vill rikta ett stort tack till Bilexpo i Örebro som lånade ut Pajeron till mig.

– Läs hela testet av Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D på FACIT.com

Första gången jag körde Renault 4L var en bister vintermorgon. Jag hade fått extrajobb på Allanssons Radio & TV i Hallsberg och Allan ägde flera stycken Renault 4. Han hade förmodligen råd med något bättre men Renault 4:orna i Hallsberg och Pålsboda var rullande reklampelare, fast de saknade dekaler och alla visste vem som kom körandes.

Renault 4 L

Renault 4 L

Jag hade vid det här laget (1996) bara bekantat mig med Volvo 945 och att gå från Renault 4:an till Volvon var som att köra sportbil. Volvons ratt var väldigt liten i jämförelse, det fanns mycket tyg och plast i kupén, och det fanns en motor som nästan tog mig rakt ner i diket. Renault 4 hade inget av vad Volvon kunde erbjuda men ändå så mycket mera i form av körglädje och upplevelse.

Läs mer

Mercedes E 220 CDI (W210) är en bilmodell som jag kört flera tusen mil med. Jag körde de flesta milen i slutet av 1999 och påföljande år när jag arbetade som taxi- och färdtjänstchaufför i Örebro. Bilen är förmodligen en av de mest lämpliga för dig som ska kombinera mycket landsvägskörning med stadstrafik. Välj ortopediska förarstolen och du klarar lätt 100 mil på en dag.

Mercedes bygger riktigt bra men dyra bilar. Fast du behöver inte råna en bank för att ha råd att köra en riktigt bra bil. Den E-klass som jag skriver om idag kom för mer än 10 år sedan och du hittar fina exemplar för runt 40-50,000 kr hos bilhandlare. Många har gått väldigt långt och många är före detta taxibilar. Låt det inte avskräcka dig. Mercedes E-klass är en bilmodell som rätt skött kan köras många tiotusentals mil innan den ger upp.

Läs mer

Bandvagn 206 är ett midjestyrt terrängfordon som trivs bäst på blöta myrar, i djup snö, på berg och i annan eländig terräng. Skogsbolag och räddningstjänster förlitar sig på BV-206 när de ska ut i terrängen.

Bakgrund
Jag utbildades på BV 206 i lumpen 1996/1997 (I20, Umeå) och ingick i stab- och trossplutonen. En månad in valde jag att kliva av lastbilsgruppen och utbildade mig på bandvagn istället. Det var vi som transporterade bränsle och mat till “fronten”, och körde “skadade” tillbaka till sjukvårdsplatsen.

Läs mer

Januari 2012 blev jag med kort varsel ombedd att transportera några kartonger från Örebro till Oslo. Det var snabba puckar som gällde och jag skulle få låna en nyare stor bil. Det visade sig vara en Skoda Superb 2.0 (sedan) av 2009 års modell, med dieselmotorn på 170 hk, 350 Nm och DSG-automatlådan.

Jag hämtade bilen på kvällen och vintermörkret omfamnade den gråmetallic “suppan” som jag hade till förfogande. Jag som kört Volkswagen Passat i taxiyrket kände igen mig direkt. Det jag lade märke till först var skenet bakom alla knappar och vred, där Passatens blå och röda nyanser var ersatta av ett vitt och grönt sken. Jag tonade ner innerbelysningen, la i driven och rullade sakta mot ett lager för lastning av kartonger.

Tidigt nästkommande dag steg jag upp och laddade för långresan som låg framför mig. På parkeringen stod bilen kvar och det var inga problem att komma igång trots den fuktiga vinterkylan som så ofta infinner sig där jag bor. Visst knattrade det en aning från dieselmotorn med det men väl uppe i fart var det inget som avslöjade dieselmotorn utöver det härliga vridmomentet.

Läs mer