BJÖRN: Biltest och provkörningar – BjornSennbrink.se

Björn Sennbrink bloggar om testade och provkörda bilar utifrån 10+ år som yrkesförare och motorskribent sen 2013.


Toyota Avensis 2.2 D-4D är en på Toyota-vis genomgående välbyggd, relativt rymlig och komfortabel bil. En begagnad Toyota är för det mesta ett bra bilköp och här kan du läsa om hur det är att köra en 2006 års modell av Avensis med dieselmotorn D-4D på 2,2 liter och 177 hk/400 Nm.

Bilen som testats hade ca 17,000 mil på mätaren och var extrautrustad med Executive-paketet vilket betyder tonade sidorutor bak och bakåt, helskinn/läderklädsel, xenon-halvljus, halogen-dimljus, halogen-helljus, klimatanläggning med två zoner (fram), färddator av enkel modell, ingen skärm med inbyggd GPS eller liknande. Skinn/läderinklädda dörrsidor och på armstödet mellan framstolarna bidrar till att höja komforten. Ställbar ratt i alla ledder och elinställbara framstolar liksom elinställbara, uppvärmda och infällbara ytterbackspeglar. Elfönster hissar fram och bak med barnspärr (låsning av fönsterhissarna för baksätet).

Läs mer

Fjärde generationens Toyota RAV4 är i mina händer den här helgen och detta är den fjärde SUV:en som jag testkör i sommar.

Toyota själva kallar RAV4 för en MPV vilken utan akronymer blir Recreational Activity Vehicle – Multi-Purpose Vehicle. Det handlar alltså om en mångsidig bil som har många användningsområden och att den är lämplig för rekreation förslagsvis utefter eller på vägar som kräver högre markfrigång och fyrhjulsdrift.

Den testade bilen har en 2,0-liters bensinfyra med 111 kW/151 hk vid 6200 v/min och 195 Nm vid 4000 v/min. Växellådan är automatisk och steglös vilket omvandlat till Toyota-terminologi blir Multidrive S. Det finns paddlar på ratten för (snabb) manuell uppväxling och då finns det sju växlar framåt.

Den testade bilens Active-utförande inkluderar utöver standardutrustning; elektriskt manövrerbar baklucka, femekrade 18-tumsfälgar, infällbara sidobackspeglar, xenon och strålkastare med automatisk nivåjustering. För att få funktioner såsom körfils- och döda vinkels-varnare samt automatiskt helhjus, elstolar och skinnklädsel krävs ett steg upp till Executive-utförandet.

Bilen går tyst på alla underlag och är inte på långa vägar lika bullrig som Mitsubishi Outlander eller Hyundai ix35. En mjuk sättning i fjädringen i kombination med en märkbart bred bil ger ett smidigt uppförande på vägen. RAV4:an trivs lika bra på kurvig landsväg som på motorväg. Återstår nu att testa hur den uppför sig fullastad med fru och dotter i baksätet…


Läs om hela biltestet på http://www.facit.com/se/test-av-nya-toyota-rav4-20-multidrive-s/

Jag har varit i Los Angeles vid två tillfällen. En gång i mars 1999 och senaste gången i juni 2010. Första resan vågade jag inte låna min morbrors bil men på senaste resan hade jag inte bara blivit äldre utan också haft möjligheten att på hemmaplan ratta motorstarka bilar.

Vi bodde i Hermosa Beach vilket är ett tätbebyggt område med smala gator och breda genomfartsleder. Resmålet för dagen var South Bay Galleria som ligger längs med Hawthorne Blvd i Redondo Beach. Bilresan dit tog 10-15 minuter och jag fick bilnyckeln. Första gången var det inte tal om att ge mig någon körlektion. Jag fick veta att det sitter en knapp under ratten som måste tryckas in för att bilnyckeln ska gå att ta ur tändningslåset.

Läs mer

Mitsubishi Outlander 2,2D av 2013/2014 års modell är en crossover, en kompakt-SUV, med plats för hela familjen och ett par kompisar om du köper modellen med upp- och nedfällbara extrasäten längst bak. Då blir Outlandern sjusitsig på bekostnad av lastutrymmet.

Invändigt: Nya Mitsubishi Outlander känns vid en första provkörning som gedigen och rymlig. Trots svart tygklädsel och svart inredning känns Outlandern luftig, något som förstärks när lastutrymmet inspekteras. Det rymmer utan problem en stor barnvagn och under golvet finns flera djupa förvaringsfack. Det är lätt att komma in i baksätet, insteget är brett och handtaget i dörren sitter nära B-stolpen.

Lätt att nå baksätet

Inredningen känns väl ihopskruvad och är likvärdig med andra asiatiska bilar inkl. Toyota. Det är även Toyota som Outlandern liknar när det kommer till placering av knappar. Det finns flertalet knappar nere till vänster intill ditt vänstra knä när du sitter i förarstolen. Dessa knappar är inte helt lätta att se. På den testade bilen fanns det bara två funktioner, resterande uttag för knappar hade täckbrickor.

Läs mer

Hyundai ix35 är modellen som tog vid när Tuscon gick i graven. Det är en mindre bil än den populära Santa Fe och är faktiskt helt OK, så länge du inte är längre än 180 cm eller har behov av att resa längre sträckor i baksätet.

* 10 juni, 2013: Nu är bilen färdigtestad. Läs hela min text på http://www.facit.com/se/test-av-hyundai-ix35/

Jag hämtade bilen igår och det är en 2011 års modell med knappt 950 mil på mätaren. En ren demobil med andra ord och som räcker gott för att ge mig en bild av vad Hyundai ix35 kan bjuda på för en småbarnsfamilj. Bilen har en rapp dieselmotor kopplad till en automatlåda och klarade av storhandlingen igår på ICA riktigt bra.

hyundai-ix35

hyundai-ix35

Mina upplevelser av Hyundai ix35 kommer att publiceras senare i juni, på FACIT.com där jag för några dagar sedan publicerade en lång text om hur jag upplevde en Mitsubishi Pajero av 2012 års modell.

Det här att bilen är några år gammal tror jag inte spelar så stor roll. Det finns så många motorjournalister som testar nytt, jämför och bedömer nya bilar, att det nog finns utrymme för mina åsikter också, särskilt som de senare bygger på en bil som är inkörd. Sen är det också så att du som bilköpare sparar pengar på att köpa en lätt begagnad bil snarare än en ny. Värdeminskningen direkt efter leverans är ofta många sköna tusenlappar.