BJÖRN: Biltest och provkörningar – BjornSennbrink.se

Björn Sennbrink bloggar om testade och provkörda bilar utifrån 10+ år som yrkesförare och motorskribent sen 2013.


Mercedes-Benz är ett bilmärke vars modeller jag rattat flitig genom åren. Tusentals mil med E-klassen i början av 2000-talet som taxibil, hundratals mil med SUV:en ML (430) av samma årgång och många långa samt bekväma mil med mastodonten S-klass (W140-karossen, V12, 400 hk). I våras gavs jag möjlighet att köra en nästan ny Mercedes-Benz ML 350 CDI.

När jag äntrade förarplatsen på denna ML hade jag timmarna före rattat en GLK. Invändigt var mycket sig likt, med en mjukare ton vilandes över allt. Silkeslen gång och en väl isolerad V6-diesel med ett vridmoment i par med BMW X3 35d gjorde körningen innehållsrik.

Läs mer

Om du kan leva med plastig inredning, handtag som lossnar, knirrande och knarrande samt noll körglädje är en tio år gammal Citroën Xsara Picasso ett bra val för dig och din familj.

Motor – Tvålitersmotorn på 136 hk vid 6000 varv (190 Nm vid 4100 varv) i kombination med automatväxellådan kallades för “skojigt” i Expressen för tio år sen. Sett till vad som fanns på marknaden då så kanske det var sant. Idag är teknikkombination patetisk i jämförelse med vad nyare bilar kan erbjuda. Växellådan anpassar sig efter körstilen men så rätt som det är vill den växla ner till trean i nedförsbackar eller så krävs rejält gas för att initiera en nedväxling t.ex. i en backe.

Läs mer

En bekant till familjen är musiker och kör runt i en Citroën Berlingo Family av 2003 års modell. Han är dessutom båtmänniska med stora lastbehov och har funnit att en Berlingo är en bra bil för det. Jag har haft möjlighet att köra Berlingon på lands- och grusvägar i Örebro län, provkörning som ligger till grund för den här texten.

1) Berlingo är en ful bil
Om du tycker att Berlingo är en snygg bil har du dålig smak eller så är du kär i fransk bildesign. Själv tycker jag att Berlingo är en ful bil och inte blev det bättre upp i årsmodellerna, med alldeles för stort överhäng fram till ingen nytta.

Framifrån ser bilen lite uppsnofsad ut med sin blaffiga framlyktor och sin i övrigt tama framtoning. Vindrutan är stor som en ladugårdsvägg och en prima vindfångare, vilket du märker på motorvägen. Från sidan är det inte fullt så illa även om den knappast kan kallas för stilren. Berlingon ser ut som att den blir tjockare ju längre bakåt du tittar.

Sett rakt bakifrån dominerar den stora bakrutan och de små baklyktorna tenderar att ge med sig med åren, påbackade eller solblekta, värt att kosta på om du kör mycket i mörker eller bara inte vill se ut som att du kör sämsta skit som fanns hos bilhandlaren.

Läs mer

2011 års modell av Hyundai ix35 2,0 CRDi-R 4WD är en kompakt-SUV för dig som värderar pris framför superb komfort och ett brett användningsområde. Om du uppskattar det senare ska du kliva upp i pris och köpa en Mercedes GLK eller liknande.

Hyundai ix35 eller Kia Sportage (samma teknik, olika utseende) är mer av en crossover än en riktig SUV. Utseendet talar delvis SUV fast det är på jämnt underlag som bilen blommar ut. Om du enbart söker en bil där du sitter lite högre, samtidigt som du inte vill köpa en vanlig småbilskombi kan Hyundai is35 vara helrätt.

Hyundai ix35 är en liten bil och är du inte alltför storväxt kommer även dina kompisar att få plats i baksätet. Är du en storfraktare är det dock viktigt att du testar baksäte och lastutrymme ordentligt innan ett köp.

Läs mer

Volkswagen Passat av 2010 års modell är en väldigt vanlig bil på svenska vägar. En kombination med bra totalekonomi, bra innerutrymmen och snåla motorer har gjort bilen till en tjänstebilsfavorit. Snarlik kvalitet som en Audi och billigare än en Volvo. Inte undra på att taxiåkerierna älskar bilen (eller hatar bilmodellen på grund av alla problem som varit med DSG-växellådorna).

DSG-lådan är omdiskuterad både bland företagare och privatpersoner. När den fungerar och hanterar de sju stegen framåt är den riktigt smidig. Men det finns skräckhistorier om hur lådan slutat portionera ut kraften till hjulen vid omkörningar. Särskilt taxibilar som har lådan i kombination med gasmotorn har haft många problem där lådor har bytts på rad.

Jag körde Passaten i fråga just som taxibil (2010-2011) och jag har inte råkat ut för stora problem annat än att det varit svårt att starta mjukt, det rycker gärna till vid start från stillastående och DSG-lådan har ibland en ovana att inte kunna hantera förändrade körstilar på ett bra sätt. Men när den fungerat har den varit rapp och komfortabel.

Läs mer