BJÖRN: Biltest och provkörningar – BjornSennbrink.se

Björn Sennbrink bloggar om testade och provkörda bilar utifrån 10+ år som yrkesförare och motorskribent sen 2013.


Mercedes-Benz GLC 220d

Min baby online de senaste två åren har varit SUVTEST, ett webbmagasin med fokus på SUV:ar och crossovers. Eftersom jag nyligen blev trebarnsfar har det mesta fått stå åt sidan förutom familjen och betalande kunder. Därav bristen på blogginlägg här på BjornSennbrink.se och på SUVTEST-sajten under hösten.

November 2015 bjöd dock på ett par veckors SUV-testande som varit planerat en längre tid. Mercedes lanserade sin nya kompakt-SUV under sommaren och hösten. Jag fick möjlighet att låna en GLC i en vecka. Det blev en hel del bilkörning och resultatet börjar gå att skönja nu och då syftar jag inte bara på leran längs karossidorna…

Läs mer

2011 års modell av Toyota Avensis är en lagom familjebil. Kan du stå ut med dålig förarstol och svampig styrning är Avensis värd att kolla närmare på om du söker alternativ till Volkswagen Passat, Honda Accord, Volvo V70 eller Saab 9-5.

Jag har kört den aktuella Toyotan vid flera tillfällen på landsväg, motorväg, grusväg och i stadstrafk. En längre resa Örebro-Kolmården-Örebro har också legat till grund för den här köpguiden av en begagnad Toyota Avensis (2011 års modell).

Testbilens motor och växellåda
1,8 liters cylindervolym och 147 hästkrafter (ca 180 Nm i vridmoment) ut ur motorn via en steglös automatiskt växellåda (Multidrive S/CVT) är inte en racerbil. Den teknikkombinationen inbjuder snarare till lugnare körning. CVT-växellådan är dessutom en sak som kräver tillvänjning.

Läs mer

BMW:s kampanj tillsammans med Barncancerfonden lockade mig till den lokale handlaren igår. BMW skänker 100 kr per provkörning och eftersom jag ville prova X4 passade det bra med lite bilkörning innan jobbet.

BMW X4 är en mindre version av den svulstiga BMW X6. Precis som storebror så är karossen formad som en coupé, med ett sluttande tak efter B-stolparna. Karossen vilar på en SUV-grund (SAV på BMW-språk) vilket ger X4 ett säreget utseende olikt någon annan bil på marknaden idag.

Läs mer

Mercedes-Benz är ett bilmärke vars modeller jag rattat flitig genom åren. Tusentals mil med E-klassen i början av 2000-talet som taxibil, hundratals mil med SUV:en ML (430) av samma årgång och många långa samt bekväma mil med mastodonten S-klass (W140-karossen, V12, 400 hk). I våras gavs jag möjlighet att köra en nästan ny Mercedes-Benz ML 350 CDI.

När jag äntrade förarplatsen på denna ML hade jag timmarna före rattat en GLK. Invändigt var mycket sig likt, med en mjukare ton vilandes över allt. Silkeslen gång och en väl isolerad V6-diesel med ett vridmoment i par med BMW X3 35d gjorde körningen innehållsrik.

Läs mer

En bekant till familjen är musiker och kör runt i en Citroën Berlingo Family av 2003 års modell. Han är dessutom båtmänniska med stora lastbehov och har funnit att en Berlingo är en bra bil för det. Jag har haft möjlighet att köra Berlingon på lands- och grusvägar i Örebro län, provkörning som ligger till grund för den här texten.

1) Berlingo är en ful bil
Om du tycker att Berlingo är en snygg bil har du dålig smak eller så är du kär i fransk bildesign. Själv tycker jag att Berlingo är en ful bil och inte blev det bättre upp i årsmodellerna, med alldeles för stort överhäng fram till ingen nytta.

Framifrån ser bilen lite uppsnofsad ut med sin blaffiga framlyktor och sin i övrigt tama framtoning. Vindrutan är stor som en ladugårdsvägg och en prima vindfångare, vilket du märker på motorvägen. Från sidan är det inte fullt så illa även om den knappast kan kallas för stilren. Berlingon ser ut som att den blir tjockare ju längre bakåt du tittar.

Sett rakt bakifrån dominerar den stora bakrutan och de små baklyktorna tenderar att ge med sig med åren, påbackade eller solblekta, värt att kosta på om du kör mycket i mörker eller bara inte vill se ut som att du kör sämsta skit som fanns hos bilhandlaren.

Läs mer