Tre mini-SUV:ar av 2017 års modell tävlar: BMW X1 vs Mercedes GLA vs Audi Q3
De för Europa mest lämpliga mini-SUV:arna i premiumsegmentet är sannolikt BMW X1, Mercedes GLA och Audi Q3. Det är små SUV:ar för dig som vill komma upp dig i trafiken, för dig som inte vill köpa en vanlig halvkombi och som inte prioriterar fyrhjulsdriven framkomlighet offroad. Alla bilarna är bra alternativ för såväl en yngre som äldre målgrupp.
BMW X1 är som en liten variant av den större X3:an. Mercedes GLA är en något större variant av A-klassen. Audi Q3 är ett högbygge baserat på den vanliga A3:an. Q3 har dessutom nyligen fått en ansiktslyftning med större grill och nya lyktor för att likna de större SUV:arna Q5 och Q7.
Den fåniga britten Mat Watson har testat alla tre mini-SUV:ar och utsett en testvinnare. Han sätter BMW X1 som vinnare, inte undra på eftersom X1 trots sin storlek kommunicerar bra med dig som förare. Det är svårt att beskriva med ord, det handlar om ett samspel mellan människa och teknik som få andra biltillverkare kan erbjuda. BMW X1 av första generationen provades av SUVTEST i ett dygn under hösten 2013. Björn Sennbrink skrev:
BMW X1 xDrive 18d är en lagom bil, inte för klen eller för övermotoriserad. Förbrukning under 0,6 liter per mil med åttastegad automatlåda är tilltalande. Bilen är väldigt följsam på alla underlag (ej testat på snö) med en väl avstämd fjädring, där den senare mycket effektivt sväljer broskarvar och gupp vid järnvägsövergångar.
Mat Watson tycker att Mercedes GLA faller igenom på oprecis känsla i ratten och brist på utrymmen i baksätet. Mercedes GLA är dessutom bara snarlik en vanlig A-klass. Fast å andra sidan ser GLA riktig tuff ut bakifrån. Välj bensinmotor om du vill se ett riktigt avgasutblås baktill. Det där om styrningen hos Mercedes-Benz GLA har fler noterat. Mercedes GLA, första generationen, provades av SUVTEST i augusti 2014. Björn Sennbrink skrev:
Styrningen är lite lagom degig och i 40-50 går det att veva med ratten en hel del utan att bilen sticker iväg åt endera hållet. Svag känsla av kontroll var mitt första intryck, bilen var så snäll mot mig även när jag som sagt hetsade den med ratten. Det är tryggt att veta skulle du för ett ögonblick darra på näven.
När det kommer till Audi Q3 så hjälper det inte att ansiktslyftningen gjort bilen vassare i exteriören. Karossformen, den ser ut som ett ägg, tillsammans med svag premiumkänsla invändigt talar för att Q3 behöver vässa till sig ytterligare för att kunna konkurrera på allvar med de andra mini-SUV:arna. Välj med fördel 1.4-motorn framför den starkare tvålitersdieseln. Tänk också på att diesel inte är populärt i vissa europeiska storstäder.