Alpha Plus är ett företag i Falun som säljer närings- och naturmedicin. De gör så många saker rätt i sin marknadsföring online att jag vill berätta om detta och peka på det goda exempel på Alpha Plus utgör med deras YouTube-klipp.

Att jag intresserar mig för detta hänger samman med att min fru arbetar på ett företag som liknar hur Alpha Plus (AP) ser ut att verka, utåt sett. Det finns en tillverkare tidigt i flödet, ett varumärke, en agentur, AP och ett nätverk av återförsäljare. Inga konstigheter egentligen även om en konsument sannolikt inte ser hela detta flöde. Som logistiker tänker jag ofta i dessa längre banor vid kontakt med företag.

Att jag intresserar mig för just Alpha Plus i Falun kommer av att jag som sökande efter nya utmaningar fann att Alpha Plus behöver en ny inköpare till hösten 2013. Jag har även snuddat lite vid försäljningen av denna typ av produkter genom ett tidigare webbjobb.

Jag kände att detta var värt att berätta mer om efter att ha kolla igenom flera av de klipp som Alpha Plus har på sin YouTube-kanal. De senaste 8-9 klippen är publicerade för ungefär en månad sen (mars 2013) och klippen liknar varandra väldigt mycket, sett till deras koncept.

Innehållet är såklart olika i varje klipp så det jag menar med koncept är att jag vet vad jag har att förvänta mig innan jag börjar titta.

Om vi bortser från att sökmotoroptimeringen för AP:s videoklipp är bristfällig och att klippen är aningen för långa, så är det bra reklamfilm. Grundaren av Alpha Plus, Peter Vilhelmsson, kör ett intro innan han fortsätter med att berätta om ämnet för dagen. Ett klipp handlar om hårmineralanalys, ett annat är en inbjudan till deras 30-årsfirande och ett tredje klipp är ett av tre om olika former av trötthet:

Det känns bra att det är Peter själv som spelar huvudrollen i filmerna. Det må finnas ett manus intill filmkameran men det gör inget. Peter bjuder på sig själv i olika situationer och jag får ett bra intryck av honom. Jag skulle rent av kunna köpa någon av hans produkter om jag hade en marknadsplats för dem. För just detta med naturmedicin är som du säkert vet något som är omdebatterat.

Jag kan inte verifiera vad Peter säger i sina YouTube-klipp men visst är det bra upplagt? Det är en mix av “föreläsningar”, humor och information. Några av klippen är mer åt det personliga hållet dragna t.ex. det när Peter ska sova eller när han i början av klippet sitter med fötterna på bordet och pipan i munnen:

Bemöt skeptikerna med fakta och goda exempel så vill jag tro att även de som tvekar kan gå med på att prova. Så om du vill arbeta mer med YouTube i din marknadsföring, hör av dig till mig för ett samtal kring digital videomarknadsföring, som bevisligen inte bara är för de med stora reklambudgetar. Eller så ringer du Peter om ber att få köpa konsulttimmar!

Disclaimer: Jag arbetar inte för Alpha Plus och det här inlägget är inte sponsrat på något vis. Det här inlägget syftar till att peka på hur även små företag kan dra nytta av YouTube för sin digitala marknadsföring.