Responsive (passande namn) är ett WordPress-tema som jag arbetat med det senaste halvåret. Vi har väl alla några teman som vi använder som bas för våra kunders webbplatser kan jag tro. Somliga föredrar Genesis, andra ThemeShaper, en tredje föredrar Twitter Bootstrap. Själv nöjer jag mig med ett hanterbart och fram för allt ett överblickbart WordPress-tema där möjligheterna att få hjälp är stora.

Responsive Featured Image

Responsive Featured Image

Överblickbarhet
Det är överblickbarheten som ofta blir sämre när allomfattande ramverk ska användas. Jag förstår alla ni som jobbar med olika ramverk, de är lätta för er eftersom ni arbetat med dessa nu ett tag. Det är som med allting annat; jobba med det tillräckligt länge och du blir duktig på det! Initialt är det svårt att överblicka ramverket men efter en tids användning blir det så mycket lättare.

Lätt efter tillvänjning
Jag tycker om att arbeta med Responsive eftersom det är lätt att överblicka. I början var det som med alla andra nya saker, en tröskel att ta sig över. Idag har jag fortfarande delar i Responsive-temat som jag behöver lära mig mer om. Men jag har ändå tillräckligt för att kunna använda min kunskap och även förmedla den vidare till andra.

Se och lära andra
Responsive kom nyligen i en uppdaterad version och den versionen är inte så bra som tidigare versioner. Temat hade potential att bli något stort. Istället blev det ett tema med standardutseende och ett tema som gått från att vara överblickbart, till ett tema fyllt med hooks. Det senare är bra för vidare utveckling av t.ex. barnteman, men skapar samtidigt ett beroende hos användarna, av att tillgodogöra sig support och information. Helt i linje med CyberChimps plan kan jag tro.

Betala för support
Att du som användare ska betala för support är inget nytt. Det finns många stora program som varit gratis eller som erbjudits till låg kostnad, så låg att intäktern från den försäljningen allena inte kan täcka produktionskostnaderna. Pengarna har intjänats genom att ge support till betalande användare eller att göra implementeringar av programmet mot betalning. Detta har skett jämte andra kanaler där support varit gratis. Det är inga konstigheter utan bara en slags affärsplan som kanske inte går att föra över på alla andra branscher. Men du förstår säkert? Först gratis, sen betala för att få hjälp.