Topp-3: Sessioner på egna sajter

För att hålla mig alert och för att utforska vad som fungerar på nätet driver jag flertalet egna sajter + en webbtjänst. Med avstamp i Google Analytics (sessionslängd 30 minuter) presenterar jag här de tre sajter som under 2014 hade flest ”besökare”.

1) Webbtjänsten ”surfa anonymt”
Strax över 53,000 sessioner. Jag köpte tjänsten hösten 2013 och den rankade redan då i topp på flera relevanta fraser kring anonym surfning. Hösten 2014 förnyade jag certifikaten och la tjänsten på en något annorlunda konfigurerad VPS hos Digital Ocean. Resultatet förvånade mig och detta är idag den sajt/tjänst som har flest besökare (6500-7000 sessioner senaste 5 månaderna).

2) Bloggen ”BjornSennbrink.se”
Strax över 34,000 sessioner. Den här bloggen har jag arbetat målmedvetet med i över ett år nu. Jag är en fena på att finna uppslag till texter och om jag bara kunde hålla mig borta från Twitter skulle det bli än bättre. Målsättningen första kvartalet 2015 är minst ett publicerat inlägg per arbetsdag.

3) Motorsajten ”SUV TEST”
Knappt 31,000 sessioner. SUVTEST.se rankade i topp bra länge, före de stora motortidningarna och kvällspressen. Teknikens Värld knep förstaplatsen på ”suvtest” under sista kvartalet 2014. Jag har dessutom lagt min tid på annat än biltester de senaste månaderna. Komplettering av SUV-testerna med pressinfo tror jag bidrog till att sajten tappade placeringar. Jag är trots detta mycket nöjd med hur SUVTEST.se presterade under 2014.

Du som arbetar med Google Analytics vet att sessionslängd är ett trubbigt värde att ta beslut utifrån. Det går dessutom att manuellt ange sessionslängd varför utebliven transparens kring dataunderlaget bidrar att tolkningarna skiljer sig åt beroende på vad du vill uppnå med datapresentationen. Data från 1/1 2014 till 31/12 2014.