Din webbplats. Besökare som kommer dit har ett syfte med besöket. Samma sak med ditt besök på en restaurang. Du har ett syfte, du ska äta. Besökare till din webbplats vill lära sig något de inte visst, få bekräftat att vad de vet är rätt, de vill köpa något, de vill ladda ner ett program, de vill blädda i en PDF-fil, de vill se vilka färger som finns på webbplatsen, de vill stjäla text och publicera på sin egen sajt, de vill dregla över bilderna och filmerna du har på din webbplats. De har ett syfte med sitt besök.

Vi kan ta reda på vad besökarna vill genom att göra undersökningar, skicka ut enkäter digital och i tryck, vi kan fråga folk på stan, köpa åsikter från fokusgrupper etc etc. Det finns reklambyråer som lever på att göra sådant. Det är bara för dig att slanta upp och förhoppningsvis få mer kunskap om vilka syften som bor inom personerna som besökare din webbplats, eller e-butik.

Innan du spenderar tusenlappar på marknadsundersökningar kan du se till dig själv, hur du tänker när du besöker en webbplats och vilka komponenter på en sådan som du tycker är högst elementära. Jag antar att du inte kommer att hänga upp dig på huruvida en menyrad är pixelperfekt i linje med underliggande platshållare. Jag tror inte heller att du kommer att sakna en punkt i typsnittets höjd och du har kanske rent av överseende med att du får söka innan du hittar rätt.

Tänk nu istället att du är på en restaurang. Du är hungrig och vill äta. Du vill helst ha ett bord vid fönstret och du kliver in genom entrén. Framför dig finns det nu 14 stycken olika dörrar. Varje dörr döljer en tunnel och du förväntas välja att gå in i någon av dessa 14 tunnlar. Detta är webbplatsen med 14 internlänkar och ingen menyrad.

Förbättringsmöjligheten här är uppenbar. Du måste ha en menyrad på din webbplats. Ja, det kan verka fånigt att skriva med detta. Men det finns fortfarande webbplatser som inte har menyrader. Det finns till och med e-butiken som saknar menyrader och istället har en bild på någon nalle som leker på ängen, som brygga till resten av innehållet på webbplatsen.

En fallgrop vid arbete med menyer är att de blir alldeles för stora. På tok för stora med flera nivåer som besökaren förväntas förstå. Har du tur så finns det en sökfunktionen i närheten. Den brukar dock sällan vara särskilt bra och används WordPress inbyggda utan modifikationer så visas sökresultatet i datumordning. Det är inte helt optimalt.

Om vi stegar tillbaka nu till vårt restaurangsbesök och åter ställer oss framför de 14 portarna. Visst blev det lättare att välja när det nu sitter skyltar ovanför varje dörr, som beskriver vad vi har att förvänta oss bakom dörren? Vi kan rent av komplettera med en längre beskrivande text och kalla den för något i stil med “meta description”.