6 SEO-tips för innehållsanalys

SEO-tillägget ”SEO by Yoast” är ett måste-plugin för WordPress-sajtinnehavare. I nuvarande version finns det en innehållsanalys med förslag på vad du kan förbättra innan du publicerar ett nytt inlägg.

För att få full pott ska du börja med att ange ett nyckelord som du vill optimera för t.ex. ”Mercedes GLC” som jag använde för ett tidigare publicerat inlägg.

1 – Minst en länk
Det är bra att länka vidare till andra webbplatser eller varför inte lägga till en intern länk? Välj en ankartext som inte innehåller nyckelordet som du optimerar inlägget för. Det kan skrivas i samma mening som länken finns. Om du inte vill länka till en sajt vars innehåll du inte är helt hundra på, ange rel-nofollow för länken.

2 – Bild med alt-text som innehåller sökordet
Bilder livar upp och kompletterar en text. När du lägger in bilden i WordPress finns det möjlighet att ange en alt-text. Den alt-texten visas om bilden av någon anledning inte laddas fram. Nyckelordet ska finnas i alt-texten.

3 – Nyckelord finns i permalänken
Permalänk är samma sak som webbadress eller sökväg. Det är adressen till det WordPress-inlägg som dina besökare kommer till. Placera nyckelordet i permalänken. Exempel: http://bjornsennbrink.se/suv-test-nya-mercedes-glc/ – Mercedes GLC är nyckelordet för den permalänken.

4 – Nyckelordet förekommer inom en Hx-tagg
Hx-taggar kan användas för att skapa mellanrubriker eller en mer sammanfattande styckesindelning i WordPress-inlägg. Hx-taggarnas exakta utseende styr du via CSS-filen. Här får du kanske prova olika lösningar. Det kan vara svårt att få in nyckelordet på ett naturligt vis. Ett exempel på Hx tagg är H2. H3 är en annan.

5 – Skriv fler än 300 ord
Mer text, mer innehåll för Google att indexera och för dina besökare att ta del av. På motorsajten SUVTEST är de flesta texterna mer än 1000 ord långa. När det är kortare än så handlar det ofta om SUV-videos med tillhörande relativt korta beskrivning. Det bästa är att skriva upp emot 500 ord utan att det handlar om ren utfyllnad. Ha tålamod, skriv ett längre inlägg varje gång istället för många små korta.

6 – Placera nyckelordet tidigt i inläggets titel
Vi svenskar tycker om att skriva massor av ord innan nyckelordet. Jobba med talstreck och bindesstreck för att skapa en naturlig position tidigt i inläggstiteln. Tänk också på att skriva en titel som ska locka till klick. Tala till de potentiella besökarnas känslor. Att börja med en siffra är t.ex. en erkänt bra metod.