Försäkringskassan

Alla föräldrar har en relation till Försäkringskassan. En del har mestadels positiva erfarenheter, andra uttrycker irritation och ännu värre saker. Följ mina enkla tips så kommer din relation till Försäkringskassan att bli bättre eller förbli bra!

Det viktigaste och det här ska du lägga på minnet: Försäkringskassan må vara en myndighet men det är människor som arbetar där. Människor precis som du och jag. Glöm inte bort det.

Du kan vara hur arg som helst, stressad, irriterad efter en timma i telefonkö. Glöm inte bort att det är människor som du interagerar med.

När du ringer, se till att du har relativt lugnt omkring dig. Det kan vara lättare sagt än gjort. Jag vet själv hur det kan vara med småbarn hemma. När telefonnumret slagits är det lugnt. När det är din tur att tala har situationen ändrats.

När du kommer fram: Beskriv ditt ärende så kortfattat som möjligt. Blomma inte ut i tankar om vad som kanske har gått fel, det rör bara till det. Håll det kort och berätta vad som blivit fel. Inget mer.

  • Tänk på att den handläggare du ringer till är begränsad i vad han eller hon kan göra i ditt ärende.
  • Räkna med att få vänta länge på ett svar om handläggarens måste fråga en kollega. Ibland i en kvart!
  • Bli inte förvånad om en annan person kommer att ringa upp dig. Det kan vara en specialist på VAB, SGI etc.
  • När samtalet nästan är slut, be personen i luren att läsa upp vad som noterats om ditt ärende.

För att få eller för att bibehålla en bra relation till Försäkringskassan gäller sunt förnuft. Om du vill ha något av någon annan vuxen, visst brukar du få det om du håller god ton? Visst brukar du inte gå in på ICA och vara arg på personalen för att få det du tycker att du har rätt till? Kanske lite dåliga liknelser, tror du förstår ändå.

Och så en till sak:

Om du vid något tillfälle får för mycket pengar av Försäkringskassan, spendera inte pengarna i tron om att FSK ska glömma bort det. Återkrav efter ett halvår är inte ovanligt. Och då ska pengarna in snabbt annars kommer Kronofogden!

Jag har under sommaren 2017 fått två alldeles för stora utbetalningar av VAB-ersättning. Första gången ramlade jag nästan av stolen, andra gången skrattade jag bara och ringde igen.

Jag ringde och sa att jag fått för mycket pengar. Det visade sig efter många turer att FSK gjort fel när de valt vilken SGI som min ersättning skulle ha beräknats på.