Citroën Berlingo Family 1,6i (-03)

En bekant till familjen är musiker och kör runt i en Citroën Berlingo Family av 2003 års modell. Han är dessutom båtmänniska med stora lastbehov och har funnit att en Berlingo är en bra bil för det. Jag har haft möjlighet att köra Berlingon på lands- och grusvägar i Örebro län, provkörning som ligger till grund för den här texten.

1) Berlingo är en ful bil
Om du tycker att Berlingo är en snygg bil har du dålig smak eller så är du kär i fransk bildesign. Själv tycker jag att Berlingo är en ful bil och inte blev det bättre upp i årsmodellerna, med alldeles för stort överhäng fram till ingen nytta.

Framifrån ser bilen lite uppsnofsad ut med sin blaffiga framlyktor och sin i övrigt tama framtoning. Vindrutan är stor som en ladugårdsvägg och en prima vindfångare, vilket du märker på motorvägen. Från sidan är det inte fullt så illa även om den knappast kan kallas för stilren. Berlingon ser ut som att den blir tjockare ju längre bakåt du tittar.

Sett rakt bakifrån dominerar den stora bakrutan och de små baklyktorna tenderar att ge med sig med åren, påbackade eller solblekta, värt att kosta på om du kör mycket i mörker eller bara inte vill se ut som att du kör sämsta skit som fanns hos bilhandlaren.

2) Berlingo är en pigg bil
Tacka den låga utväxlingen för det. Det pinnar på och visst får du trycka hårt med högerfoten för att hänga med men det funkar. Berlingo är inget under när det kommer till teknik så räkna med att köra som en lastbilschaufför med hastighetsspärr på 87 km/h och fega inte när du ska växla så klarar du dig.

När du kommer upp i motorvägsfart stoppar du in öronpropparna och det är talande för hur den bilen är tänkt att användas. Har du tänkt dig långresor med Berlingo måste du vara hängiven franska genompraktiska bilar eller lomhörd redan vid starten.

3) Berlingo är en praktisk bil
Du som har sett bilen, och det har du säkert om du läser detta, vet att Berlingo har en stooor baklucka och ett stooort lastutrymme. Fäller du fram baksätet går det väl in minst en halvpall? Cyklar, gräsklippare, höbalar – inga problem för Berlingo inte. Inte undra på att så många yrkesmän valt Berlingo i skåputförande.

Baksätet nås smidigt med skjutdörrar på bägge sidor, som kan kärva ihop eller bli svårstängda med åren. Akta för Guds skull fingrarna, här talar vi skjutdörr nästan i par med Volkswagen Typ 2 vars skjutdörr krävde en rejäl skjuts för att gå i lås. Många barn och vuxna torde ha fått sina fingertoppar klippta av dessa dörrar.

4) Berlingo är en billig bil
Den här testade bilen är av 2003 års modell och har en årlig fordonsskatt om 1560 kr, 130 kr per månad för dig som fick underkänt i matematik. Försäkringskostnaden skiljer sig åt men det är nog inte så blodigt. Frågan är om du ens vill kosta på bilen mer än trafikförsäkring?

Sammanfattning – Berlingo är omåttligt populär bland allehanda hantverkare, rörmokare, elektriker, byggjobbare, snickare och andra med behov av en rymlig samt samtidigt liten bil. Det här är inte en bil du åker runt och raggar med, den fullkomligt skriker PRAKTISK och jag kan inte annat än att hålla med.

Komforten är låg i en Berlingo, du sitter exponerat för omvärlden och är du det minsta skygg ska du inte välja den här bilen. Du kommer att få blickar eftersom bilen ser rolig ut, med sin låga midjelinje och kubformad kupé ovantill.

Köptips: Kolla efter en Berlingo som är utrustad med Modutop och Modubox. Modutop är en inre påbyggnad i taket med massor av förvaringsfack. Modubox är hoppfällbar shoppingväska, tämligen praktisk och rolig utrustningsdetalj. Modubox står även att finna i exempelvis Citroën Xsara Picasso.

Köp en begagnad Citroën Berlingo Family 1,6i om du söker en förnuftig, praktisk och rolig bil för familjen. Du vinner inga rödljusrace och de som tittar på bilen gör det inte av välbehag. Om du vill sticka ut kan du rolla den i rosa och turkos, som våra grannar har gjort med sin!