BMW:s kampanj tillsammans med Barncancerfonden lockade mig till den lokale handlaren igår. BMW skänker 100 kr per provkörning och eftersom jag ville prova X4 passade det bra med lite bilkörning innan jobbet.

BMW X4 är en mindre version av den svulstiga BMW X6. Precis som storebror så är karossen formad som en coupé, med ett sluttande tak efter B-stolparna. Karossen vilar på en SUV-grund (SAV på BMW-språk) vilket ger X4 ett säreget utseende olikt någon annan bil på marknaden idag.

Förra hösten hade jag förmånen att köra en BMW X3 35d och eftersom X4 bygger på X3 så var mycket sig likt invändigt. Jag hade bara en halvtimma på mig att provköra så en ordentlig stolsinställning skippade jag. Jag upplevde dock bilen som mindre invändigt, vilket iofs är sant eftersom taket sluttar nedåt-bakåt på ett vis som X3 inte gör.

Jag tycker att BMW X4 känns som en kompromiss. Den har inte X3:ans fina utrymmen och den saknar X6:ans mustiga utseende. På stora landsvägen kändes X4:an bastant men på en sämre väg kändes X4:an vilsen. Jag provade de olika inställningarna för fjädringen och utan Sport-läget inkopplat blev uppförandet mer hanterbart. Fast bilen hoppade ändå liksom fram över den tjälskadade vägbanan, där varken lägre eller högra fart gjorde sitt för att lugna ner bilen.

På SUVTEST,se kan du läsa ytterligare tankar om BMW X4 20d.